Efterlängtad ekonomisatsning i SVT

I SVT:s nystartade program Ekonomibyrån har man i fyra avsnitt under försommaren kunnat följa samtal om näringslivets förutsättningar under coronakrisen och programmet kommer fortsätta under hösten, det meddelar programchefen för SVT Nyheter Eva Landahl Kihlman. Det var nu nio år sedan A-ekonomi lades ned och sedan dess har SVT saknat ett renodlat ekonomiprogram. En satsning som Ekonomibyrån är därmed efterlängtad.

 
Ekonomibyrån. SVT Play

Uppdatering: Efter publicering hörde programchefen för SVT Nyheter, Eva Landahl Kihlman, av sig till NMI för att meddela att programmet kommer fortsätta under hösten, samt att programmet då troligen kommer ha en tidigare sändningstid.

Programmet leds av Alexander Norén som under 30 minuter samtalar med entreprenörer, näringslivsprofiler och ekonomiska experter. Ekonomibyrån ställer i första hand inte näringslivet till svars, vilket annars är en vanlig infallsvinkel i SVT:s näringslivsjournalistik. I stället tar Ekonomibyrån ett nyfiket och undersökande grepp kring näringslivet och väger intressen mot varandra.

Det är givetvis en viktig journalistisk uppgift att blottlägga tvivelaktiga verksamheter, men det är även centralt att skildra näringslivets förutsättningar att växa, skapa arbetstillfällen och bidra till den gemensamma välfärden. Kanske är Ekonomibyrån början till ett ökat engagemang inom ekonomijournalistiken på SVT, samtidigt indikerar tablåtiden (22:10 i SVT2) på en halvhjärtad satsning för det nystartade programmet.

Det första programmet handlar om balansen mellan företagens behov av stöd och galopperande statsskulder, det andra om huruvida det är nationalismen eller globalismen som ger bäst skydd för framtida kriser. Det tredje programmet om att börsen rusar och hur investerare kan tänka i dessa tider, och det sista är ett samtal kring vad ett liv är värt och avvägningen mellan ekonomin och smittspridningen.

Samtal om hur politiken påverkar näringslivet eller kopplingen mellan näringslivet och den gemensamma välfärden har dock ännu inte skildrats.

Programmet fortsätter alltså till hösten och då vore det intressant om Ekonomibyrån tog ett bredare grepp kring näringslivets roll i samhället och lyfts fram i tablån för en större exponering.

Pamina Falck

Mediegranskare Näringslivets medieinstitut

Inga kommentarer



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *