Snedvridet om kollektivavtal

I rapporteringen om städningen hemma hos statsminister Magdalena Andersson har det låtit som om företag utan kollektivavtal är dåliga.

- Att på det här sättet framställa att det är endast skulle vara företag med kollektivavtal som är "seriösa" är otroligt snedvridet och ett förenklat sätt att argumentera, säger Catharina Bildt Grape på Företagarna.

Drygt 60 procent av alla företag med fler än en anställd saknar kollektivavtal.

Foto: Gil Ribeiro/Unsplash

När det stod klart att ett företag utan kollektivavtal har utfört städtjänster hemma hos statsminister Magdalena Andersson drar de stora medierna slutsatsen att företag utan kollektivavtal är oseriösa och att det bara går att lita på företag med kollektivavtal.

SVT:s inslag i frågan med rubriken ”Statsministern anlitade städfirma utan kollektivavtal” är ett exempel.

”Statsministern säger i en kommentar till SVT Nyheter att företaget flera gånger svarat ja på frågan om man har kollektivavtal. ”Även vi som vill göra rätt kan råka ut för oseriösa aktörer”, uppger Magdalena Andersson till SVT.

Dagens Nyheter publicerade en artikel som ska ”hjälpa” läsaren att ta reda på om företag har kollektivavtal. Här intervjuas endast företrädare från fackförbundet Kommunal och dess moderorganisation LO. Artikeln ger läsaren intrycket att det endast är företag med kollektivavtal som är ”schyssta”

”I min värld ska man ta reda på om företaget man vill anlita har kollektivavtal, så att det är schysta villkor för killarna och tjejerna som jobbar där”, uppger Lars Fischer, ombudsman på Kommunal, till DN

I ett inslag i Sveriges Radio tar man upp att statsministern kan ha utsatts för risk då en kvinna utan uppehållstillstånd arbetade för det aktuella städföretaget. Här gör Sveriges Radio i ingressen i artikeln en direkt koppling mellan företag utan kollektivavtal och kriminell verksamhet.

”Sveriges statsminister Magdalena Andersson kan ha varit utsatt för en risk. En kvinna som var efterlyst greps utanför statsministerns bostad. Kvinnan saknade uppehållstillstånd. Hon var med några städare som skulle städa statsministerns bostad. Städfirman saknade kollektivavtal”.

Catharina Bildt Grape, expert på branschorganisationen Företagarna, menar att media på det här sättet ger en gravt missvisande bild av små- och medelstora företag.

– De flesta företag väljer att inte teckna kollektivavtal. Att på det här sättet framställa att det är endast skulle vara företag med kollektivavtal som är ”seriösa” är otroligt snedvridet och ett förenklat sätt att argumentera. Det vittnar också om att man inte förstår hur det ser ut i näringslivet, eller hur det är att verka som småföretagare.

Hon påpekar att företag som valt bort kollektivavtal erbjuder andra avtal som tillvaratar den anställdes rättigheter.

– Man följer de lagar som arbetsgivare är skyldiga att följa. Det är viktigt att poängtera att schyssta villkor för den anställda säkras genom andra avtal och villkor än genom kollektivavtal, som är minst lika bra ur arbetstagarperspektiv.

– Det finns kriminella verksamheter som använder företag som ett verktyg för sin verksamhet, och det är naturligtvis ett problem, men man måste förstå att det inte har något med företagande att göra. Att på det här sättet dra alla företag utan kollektivavtal över en kam är okunnigt och oförskämt, fortsätter hon

Att pekat ut företag utan kollektivavtal på det här sättet är en oerhörd förenkling eftersom drygt 60 procent av alla företag med fler än en anställd saknar kollektivavtal. Det innebär inte att de är oseriösa utan att den avtalsformen inte passar dem konstaterar till exempel den fristående FackligaOrganisationer.se som är en jämförelsetjänst för fackförbund och fackföreningar.

”Det kan finnas olika anledningar till att vissa företag väljer att inte teckna kollektivavtal. Ett exempel skulle kunna vara att företagets ägare anser att kollektivavtalet saknar tillräcklig flexibilitet och hindrar denne att driva sitt företag på bästa sätt. Många kollektivavtal är också framförhandlade med stora företag i åtanke vilket gör att de inte passar mindre företag inom samma bransch”, skriver Fackliga Organisationer.

Martin Berg

Mediegranskare