Uppdrag granskning utlovar mer mediegranskning

I kväll sänder Uppdrag granskning programmet ”Den goda viljan”. Det som utmärker programmet är att det handlar om media och journalister, det är mycket ovanligt att Uppdrag granskning ägnar sig åt mediegranskning.

 
Nils Hanson, ansvarig utgivare för Uppdrag granskning.

 

– Vi har gjort mediegranskande program förut, men det var länge sedan. Här finns det fog för självkritik. Vi som är satta att granska makten i landet ska givetvis även granska den växande mediemakten. Denna brist försöker vi råda bot på nu, säger Nils Hanson, projektledare och ansvarig utgivare för Uppdrag granskning, och fortsätter:

– Det är inte bara vi på Uppdrag granskning som behöver genomgå en uppryckning. I tider när snabbhet och multikompetens tycks vara överordnat allt annat, inte minst kvalitetskontroll, blir mediegranskning allt viktigare, säger han.

Kvällens program ska belysa hur medierna beskriver integrationsfrågan. Uppdrag granskning bedömer frågan som både angelägen och kontroversiell och menar att medierna länge har anklagats för att förvanska sanningen i förment gott syfte. Enligt Nils Hanson vill de i programmet svara på frågan om det här stämmer och har tagit fram tre exempel för att belysa problematiken.

Uppdrag gransknings program får oftast stort genomslag i andra medier – det här programmet är inget undantag. Redan i går diskuterades programmet flitigt i olika medier, alltså två dagar innan programmet har sänts. Fokus har legat på jävsproblematiken när medier granskar medier.

Har ni på redaktionen upplevt någon skillnad i att granska medier och andra?
– Ja, det finns en uppenbar motvilja bland journalister att granska medier. Det finns flera skäl. Jävsproblematiken kan vara ett, rädslan för förlorade vänskapsband eller oro för att göra sig omöjlig på arbetsmarknaden kan vara andra skäl. Jag tror också att många journalister har svårt att se sig själva och sina kolleger som makthavare som ska granskas och som ska ta personligt ansvar för sina publiceringar, säger Nils Hanson, som utlovar fler mediegranskande program från Uppdrag granskning.

DANIEL LÖFSTEDT

Bild: Nils Hanson, projektledare och ansvarig utgivare Uppdrag granskning. Foto: SVT



Inga kommentarer



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *