Ola Gefverts bästa argument klipptes bort i radiodokumentär

Granskning | juli 1, 2013

I januari sände Sveriges Radio dokumentären ”Den fastspända flickan”. Programmet fick stor uppmärksamhet och inte minst kritiserades psykiatern Ola Gefvert. Han förtjänade hård kritik för allvarliga fel. Men frågan är om han fick en chans att försvara sig.

LÄS MER


Ola Gefverts bästa argument klipptes bort i radiodokumentär

Granskning | juni 1, 2013

I januari  2013 sände Sveriges Radio dokumentären ”Den fastspända flickan”. Programmet fick stor uppmärksamhet och inte minst kritiserades psykiatern Ola Gefvert. Han förtjänade hård kritik för allvarliga fel. Men frågan är om han fick en chans att försvara sig.

LÄS MER


DN-reporter om Husby: ”Journalistiskt riskprojekt”

Granskning | maj 23, 2013

I natt fortsatte oroligheterna i Stockholms förorter och med det mediernas rapportering. Medierna har redan fått ta emot kritik för sitt sätt att rapportera. Bland annat på Medievärlden. Att det är ett journalistiskt knivigt uppdrag att rapportera om oroligheterna uttryckte DN-journalisten Ulrika By i en analys i gårdagens DN.

LÄS MER


Uppdrag granskning utlovar mer mediegranskning

Granskning | maj 15, 2013

I kväll sänder Uppdrag granskning programmet ”Den goda viljan”. Det som utmärker programmet är att det handlar om media och journalister, det är mycket ovanligt att Uppdrag granskning ägnar sig åt mediegranskning.

LÄS MER


GP lyfter fram kritiken mot GP

Granskning | maj 15, 2013

Heder åt Göteborgs-Posten som idag publicerar en artikel om den kritik som riktats mot tidningen, av bland annat Timbro Medieinstitut. GP redogör för kritiken, bemöter den och låter även TMI komma till tals.

LÄS MER


Många kommentarer om GP-granskning

Granskning | maj 10, 2013

TMI:s artiklar om hur Göteborgs-Posten på lösa grunder pekat ut kaféföretaget Le Pain Français i Göteborg som bidragsfuskare har rönt mycket uppmärksamhet. Inte minst på GP:s Facebooksida har diskussionen gått het. GP har fått närmare ett hundratal kommentarer och frågor. Nästan alla är kritiska till GP och en del går helt klart över gränsen för vad som är god ton.

LÄS MER


”GP:s uppgifter stämmer inte med verkligheten”

Granskning | maj 7, 2013

I går skrev TMI om Göteborgs-Postens rapportering om kafé-företaget Le Pain Français. Påståendena om att företaget fuskar är inte det enda som vilar på tvivelaktiga grunder i GP:s rapportering om företaget. Även omfattningen av det påstådda fusket väcker frågor. 

LÄS MER


Intervju med Göteborgs-Posten om Le Pain Français

Granskning | maj 6, 2013

Intervjuer med Göteborgs-Postens nyhetschef och reporter den 26 april 2013 angående Le Pain Français. 

LÄS MER


GP stämplar kafé som bidragsfuskare på mycket tveksamma grunder

Granskning | maj 6, 2013

Idag startar TMI en granskning av Göteborgs-Posten. Det handlar om en anklagelse om bidragsfusk riktad mot ett kaféföretag i Göteborg, som visar sig sakna tillräcklig grund.

LÄS MER


KI-professor om vårdvalet: Svårt att tränga igenom mediernas bild

Granskning | april 3, 2013

I februari presenterade Myndigheten för Vårdanalys rapporten Vem har vårdvalet gynnat? där man har tittat på vad införandet av vårdvalet i Skåne, Stockholm och Östergötland har fört med sig.  Huvudslutsatsen är att tillgången till primärvården har ökat för alla och man kan inte se någon diskriminering. Trots studiens tyngd passerade den i stort sett förbi medierapporteringen. Ett undantag av de breda nyhetsmedierna är Sveriges Radio Ekot som rapporterade om resultaten. TMI har träffat Clas Rehnberg, professor vid Karolinska Institutet och en av författarna bakom studien.

LÄS MER


Svt skjuter över ansvar på produktionsbolag

Granskning | februari 21, 2013

Svt:s Dokument Inifrån sände i förra veckan programmet "Lönesänkarna". Innehållet i dokumentären har kritiserats från flera håll för att vara felaktigt i sak och dessutom partiskt. Ett privat produktionsbolag svarar på kritiken i Dokument Inifråns namn.

LÄS MER


SR bäst och SvD sämst om hyresregleringen

Granskning | januari 7, 2013

För några veckor sedan konstaterade TMI i en rapport att nyhetsmedier i princip aldrig nämner hyresregleringen som en faktor när det rapporteras om bostadsbristen. När TMI gick igenom rapporteringen i SR, SVT, SvD och DN perioden januari till och med september i år hittades bara en enda publicering där hyresregleringen nämndes. Sedan dess har hyresregleringen varit med i nyhetsflödet mera, med anledning av den statliga hyresbostadsutredningen som kom den 19 december. TMI har tittat på hur samma medier presenterade nyheten.

LÄS MER


Kalla Fakta fel ute om Kambodja

Granskning | november 7, 2012

TV4:s Kalla Fakta har pekat ut klädföretaget H&M som rovgirigt, eftersom företagets underleverantörer i Kambodja betalar löner på tre kronor i timmen. Niels Westy Munch-Holbek har på den danska bloggen Punditokraterna borrat i hur det ser ut i Kambodja och han är mycket kritisk till hur Kalla Fakta har beskrivit frågan. 

LÄS MER