Det är företaget Signal Signal som utvecklat den nya tjänsten som påminner om att söka i Google genom att ange sökord. Den stora nyheten är att allt talat i radio och tv, men även YouTube och poddar, är omformat till sökbar text. Signal Signal menar att detta är världsunikt. För oss på NMI är det en liten revolution när det gäller möjligheten att undersöka och analysera.
Tidigare har det inte varit möjligt att söka i exempelvis SvT:s och SR:s sändningar. För att göra genomgångar av publiciteten har man varit hänvisad till respektive företags webbplats. Men det har sina begränsningar eftersom inte allt som sänds i etern publiceras som text på webben. Detta faktun har företrädare för medieföretagen inte sällan lyft fram när de velat ifrågasätta slutsatser från mediegranskning baserad på webbartiklar. Vi har utgått ifrån att webbartiklarna tillräckligt väl representerar det sända materialet. Nu kan vi lägga den diskussionen bakom oss.
Den undersökning som presenteras idag baserar sig på en månads sändningar i SvT:s nationella nyheter, exempelvis Aktuellt, Rapport, Morgonstudion och Agenda, och SR:s P1, exempelvis Ekot, Ekonomiekot, P1 Morgon och Studio Ett. Det är ett omfattande material som genomsökts, flera hundra timmars sändning. NMI:s avsikt är att upprepa undersökningen under hösten.
Signal Signals tolkning av vad som sägs är inte alltid helt perfekt, men verkligen imponerande bra. Men det blir spännande att se om det visar sig att vi har missat relevanta inslag i SR och SvT beroende på fel tolkning av vad som sagts. Sedan kan våra sökbegrepp behöva utvecklas för att verkligen fånga in alla de inslag som vi letar efter.
Några saker står på min önskelista för utveckling av tjänsten:
- Vore bra om radiomaterialet kunde spelas upp med en spelare som gör att man kan backa, snabbspola etc, vilket inte är möjligt nu.
- Jag har använt * på flera sökord, men det fungerar bara efter sökordet (och inte före).
Inga kommentarer