Om Näringslivets medieinstitut

Näringslivets medieinstitut (NMI) ska bidra till kvalitetshöjning i svenska nyhetsmedier genom kritisk granskning och öppen diskussion. Verksamheten finansieras av Stiftelsen Fritt Näringsliv och chef är Mats Olin. Han har arbetat med mediegranskning sedan 2008 med Second Opinion och Timbro Medieinstitut.

NMI har ytterligare två medarbetare: Pamina Falck, som är nationalekonom och senast har jobbat som skeppare och dessförinnan som journalist på Pensionsnyheterna, samt Carl-Vincent Reimers som är fil kand från Sciences Po, som skriver sin magisteruppsats i historia och som är aktiv inom Liberalerna.

Granskande journalistik har varit en förutsättning för det öppna samhällets framväxt, det är vår övertygelse. Att granskning genomförs skapar förtroende för att korruption förr eller senare kommer att avslöjas. Men journalistikens förtroende utmanas och mediernas förmåga att bevisa sin kvalitet måste skärpas. Därför är mediegranskning viktigt.

Näringslivets medieinstitut fokuserar på frågor som är relevanta för näringslivet, exempelvis rapportering om ekonomi och arbetsmarknad, samt medieetikens utveckling. När enskilda personer och företag blir oförtjänt uthängda kan vi ge en möjlighet till upprättelse. Vi tar vår utgångspunkt i de medieetiska reglerna som medieföretagen lovat att leva efter. Vi vill lyfta fram den enskilde journalistens ansvar att leva upp till medieetikens krav.

Material som publiceras på den här webbplatsen kan anmälas till Medieombudsmannen för prövning.

Granskningar och artiklar

Nyheter | augusti 12, 2020

Journalisters vänstersympatier skapar debatt i mediasverige

NMI:s gästledare i Svenska Dagbladet där en norsk undersökning av journalisters partisympatier presenteras har fått stor spridning. I lördags (8/8) ägnade Medierna...


LÄS MER

Granskning | augusti 11, 2020

Företag åter i skamvrån när coronarapporteringen avtar

SVT:s ekonomijournalistik handlar i allt mindre utsträckning om coronakrisen, samtidigt som intresset för omoraliska och klandervärda företag ökar. Det framgår av NMI:s...


LÄS MER

Media | augusti 4, 2020

Fplus intervjuar NMI om SVT:s näringslivsjournalistik under corona

"Sällan har företagarnas villkor fått sådan uppmärksamhet i ekonomijournalistiken som under coronakrisens första skede – och dessutom med ett inkännande fokus på...


LÄS MER