Om Näringslivets medieinstitut

Näringslivets medieinstitut (NMI) ska bidra till kvalitetshöjning i svenska nyhetsmedier genom kritisk granskning och öppen diskussion. Verksamheten finansieras av Stiftelsen Fritt Näringsliv och chef är Mats Olin. Han har arbetat med mediegranskning sedan 2008 med Second Opinion och Timbro Medieinstitut.

NMI har ytterligare två medarbetare: Pamina Falck, som är nationalekonom och senast har jobbat som skeppare och dessförinnan som journalist på Pensionsnyheterna, samt Carl-Vincent Reimers som är fil kand från Sciences Po, som skriver sin magisteruppsats i historia och som är aktiv inom Liberalerna.

Granskande journalistik har varit en förutsättning för det öppna samhällets framväxt, det är vår övertygelse. Att granskning genomförs skapar förtroende för att korruption förr eller senare kommer att avslöjas. Men journalistikens förtroende utmanas och mediernas förmåga att bevisa sin kvalitet måste skärpas. Därför är mediegranskning viktigt.

Näringslivets medieinstitut fokuserar på frågor som är relevanta för näringslivet, exempelvis rapportering om ekonomi och arbetsmarknad, samt medieetikens utveckling. När enskilda personer och företag blir oförtjänt uthängda kan vi ge en möjlighet till upprättelse. Vi tar vår utgångspunkt i de medieetiska reglerna som medieföretagen lovat att leva efter. Vi vill lyfta fram den enskilde journalistens ansvar att leva upp till medieetikens krav.

Material som publiceras på den här webbplatsen kan anmälas till Pressombudsmannen för prövning.

Granskningar och artiklar

Ledare i SvD om Ultragyn

Granskning | juli 13, 2019

Expressens rubrik 2017 löd: ”Bättre betalt ju mer de skär”. Under en dag blev nyheten om hur Ultragyn opererar kvinnor i onödan en toppnyhet i svenska medier. Expressen fortsatte därefter i flera månader med att låta enskilda patienter komma till tals för att beskriva behandlingar som enligt dem varit felaktiga.

Dansk modell för public service i fokus i Almedalen

Media | juli 3, 2019

Är det en bra idé att låta nya aktörer utföra Public Service-uppdraget? Det var temat för Näringslivets medieinstituts seminarium under Almedalsveckan 1 juli.

Isak Skogstad: ensidigt om skolsegregation

Granskning | juni 27, 2019

Isak Skogstad har på uppdrag av Näringslivets medieinstitut undersökt hur Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet rapporterar om skolsegregation.