Om Näringslivets medieinstitut

Näringslivets medieinstitut (NMI) ska bidra till kvalitetshöjning i svenska nyhetsmedier genom kritisk granskning och öppen diskussion. Verksamheten finansieras av Stiftelsen Fritt Näringsliv och chef är Mats Olin. Han har arbetat med mediegranskning sedan 2008 med Second Opinion och Timbro Medieinstitut.

Läs om vår metod för mediegranskning

Mats Olin om återstarten av Näringslivets medieinstitut:

För mig är det ett privilegium att få komma tillbaka till mediegranskningen. Jag startade Second Opinion 2009 och gick sedan över till Timbro Medieinstitut 2012, och jobbade bland annat med Daniel Löfstedt och Erik Thyselius. En av de viktigaste granskningar som vi genomförde under de åren var avslöjandet att Dagens Nyheter fört sina läsare bakom ljuset i rapporteringen om Carema och äldreboendet Koppargården.

Våren 2016 lämnade jag mediegranskningen, för gott trodde jag då. Men under 2017 genomförde jag ett par projekt – bland annat handlade det om vad svt:s ekonomireportrar Kristina Lagerström, Jan Nylander, Knut Kainz Rognerud och Johan Zachrisson Vinberg, egentligen intresserar sig för –  och det gav mersmak. Jag gillar verkligen att jobba med mediegranskning.

Granskande journalistik har varit en förutsättning för det öppna samhällets framväxt, det är min övertygelse. Att granskning genomförs har skapat förtroende för att korruption förr eller senare kommer att avslöjas. Men journalistikens förtroende utmanas nu på ett nytt sätt, och mediernas förmåga att bevisa sin kvalitet måste skärpas. Därför är mediegranskning viktigt.

Jag tror inte att journalistiken är sämre idag än förr, men kraven har höjts. Mitt budskap till redaktionerna är: skärp till er. Bevisa att ni är bättre än vad som sägs om er i sociala medier. Var tydliga med era kvalitetslöften och låt dem utvärderas.

Näringslivets medieinstitut fokuserar på frågor som är relevanta för näringslivet, exempelvis rapportering om ekonomi och arbetsmarknad, och också medieetikens utveckling. När enskilda personer och företag blir oförtjänt uthängda kan vi ge en möjlighet till upprättelse. Vi tar vår utgångspunkt i de medieetiska reglerna som medieföretagen lovat att leva efter. Vi vill lyfta fram den enskilde journalistens ansvar att leva upp till medieetikens krav.

Material som publiceras på den här webbplatsen kan anmälas till Pressombudsmannen för prövning.

Näringslivets medieinstitut vill hitta ett par personer som på frilansbasis eller fast vill jobba med oss. Förutom ett brinnande intresse för mediernas roll i samhället är noggrannhet, skarp analytisk förmåga och att utrycka sig i skrift viktiga egenskaper.

Tipsa gärna om uppslag för mediegranskning och intressanta personer att knyta till oss.

Mats Olin

E-post: mats.olin@naringslivets-medieinstitut.se
Telefon: 0706-67 40 00

Integritetspolicy för Stiftelsen fritt näringsliv

Granskningar och artiklar

León Poblete: Chávez grundlade Venezuelas kris

Granskning | januari 16, 2019

León Poblete, forskare vid Företagsekonomiska institutionen på Uppsala Universitet, kritiserar medierapporteringen om Venezuela. Svenska medier besrkiver oftast krisen som ett resultat av fallande oljepriser, i stället för att fördjupa sig i den verkliga orsaken.

Hoppas på frivilligt ansvarstagande

Granskning | januari 14, 2019

Mats Olin skriver en kommentar till Johan Tralaus text i Axess om människor som hånas i sociala medier.

Nog lutar det, SVT och SR

Granskning | januari 3, 2019

Public service hävdar ofta att journalisternas åsikter inte påverkar nyhetsrapporteringen. Men journalister är inga maskiner, och tittar man på helhetsbilden av SVT:s och SR:s produktion blir det tydligt att de problemformuleringar som är typiska för public service-kanalerna påfallande ofta sammanfaller med de problemformuleringar som är typiskt ”vänster”, skriver Mats Olin på Smedjan.