Om Näringslivets medieinstitut

Näringslivets medieinstitut (NMI) ska bidra till kvalitetshöjning i svenska nyhetsmedier genom kritisk granskning och öppen diskussion. Verksamheten finansieras av Stiftelsen Fritt Näringsliv och chef är Mats Olin. Han har arbetat med mediegranskning sedan 2008 med Second Opinion och Timbro Medieinstitut.

Läs om vår metod för mediegranskning

Mats Olin om återstarten av Näringslivets medieinstitut:

För mig är det ett privilegium att få komma tillbaka till mediegranskningen. Jag startade Second Opinion 2009 och gick sedan över till Timbro Medieinstitut 2012, och jobbade bland annat med Daniel Löfstedt och Erik Thyselius. En av de viktigaste granskningar som vi genomförde under de åren var avslöjandet att Dagens Nyheter fört sina läsare bakom ljuset i rapporteringen om Carema och äldreboendet Koppargården.

Våren 2016 lämnade jag mediegranskningen, för gott trodde jag då. Men under 2017 genomförde jag ett par projekt – bland annat handlade det om vad svt:s ekonomireportrar Kristina Lagerström, Jan Nylander, Knut Kainz Rognerud och Johan Zachrisson Vinberg, egentligen intresserar sig för –  och det gav mersmak. Jag gillar verkligen att jobba med mediegranskning.

Granskande journalistik har varit en förutsättning för det öppna samhällets framväxt, det är min övertygelse. Att granskning genomförs har skapat förtroende för att korruption förr eller senare kommer att avslöjas. Men journalistikens förtroende utmanas nu på ett nytt sätt, och mediernas förmåga att bevisa sin kvalitet måste skärpas. Därför är mediegranskning viktigt.

Jag tror inte att journalistiken är sämre idag än förr, men kraven har höjts. Mitt budskap till redaktionerna är: skärp till er. Bevisa att ni är bättre än vad som sägs om er i sociala medier. Var tydliga med era kvalitetslöften och låt dem utvärderas.

Näringslivets medieinstitut fokuserar på frågor som är relevanta för näringslivet, exempelvis rapportering om ekonomi och arbetsmarknad, och också medieetikens utveckling. När enskilda personer och företag blir oförtjänt uthängda kan vi ge en möjlighet till upprättelse. Vi tar vår utgångspunkt i de medieetiska reglerna som medieföretagen lovat att leva efter. Vi vill lyfta fram den enskilde journalistens ansvar att leva upp till medieetikens krav.

Material som publiceras på den här webbplatsen kan anmälas till Pressombudsmannen för prövning.

Näringslivets medieinstitut vill hitta ett par personer som på frilansbasis eller fast vill jobba med oss. Förutom ett brinnande intresse för mediernas roll i samhället är noggrannhet, skarp analytisk förmåga och att utrycka sig i skrift viktiga egenskaper.

Tipsa gärna om uppslag för mediegranskning och intressanta personer att knyta till oss.

Mats Olin

E-post: mats.olin@naringslivets-medieinstitut.se
Telefon: 0706-67 40 00

Integritetspolicy för Stiftelsen fritt näringsliv

Granskningar och artiklar

Pressetiskt bottenrekord för Svenska Dagbladet

Granskning | november 7, 2018

Svenska Dagbladet har i år fällts fem gånger i Pressens Opinionsnämnd. Det är ett bottenrekord som chefredaktör Fredric Karén delvis skyller på TT och ändar tidningens policy för att undvika upprepning.

Fortfarande brister i TT:s system för rättelser

Granskning | november 6, 2018

Den senaste fällningen i Pressens opinionsnämnd handlade om en busschaufför som påstods ha visat porrfilm för skolbarnen. Det hade han inte, och fem tidningar fälldes. Men minst 15 tidningar fortsatte att publicera den felaktiga TT-texten.

Kraftig ökning av antalet fällda tidningar

Granskning | november 5, 2018

Rekordet för antalet fällningar på ett år i Pressens opinionsnämnd är slaget med råge. De senaste åren har det oftast handlat om drygt 30 fällningar per år, som lägst 28. I år har redan snart 70 fällande beslut fattats och fler kan vara på gång. Vad har hänt?