Nyhetsjournalistiken är fylld av kritiska röster mot företagsvinster. Det har NMI kunnat visa i många undersökningar. Kritiken riktar sig mot lönsamma företag exemplevis inom välfärden, livsmedelshandeln, bankverksamhet och energisektorn. De tjänar för mycket pengar, konkurrensen är för dålig, vinsterna kommer från statliga bidrag, de använder maffiametoder och det är till och med principellt fel med vinster, har det hetat.
Samtidigt vet vi – och det vet nog många av kritikerna och journalisterna också innerst inne – att företagsvinster är en grundläggande drivkraft för ekonomisk utveckling och välståndsbyggande. Framgångsrika företag kan kanske inte ha som enda idé att tjäna pengar, men utan den stoppar utvecklingen, samhället blir fattigare och möjligheterna att bygga ökat välstånd försvinner.
Finns det då inga journalister som intresserar sig för och lyfter upp de här vinstpositiva perspektiven? Jo, absolut, inte minst inom affärsjournalistiken.
En annan kategori journalister som borde ha intresse för företagsvinsternas positiva betydelse är förstås ledarskribenterna, i alla fall de som bejakar marknadsekonomin. NMI har nu undersökt hur fem ledarsidor skriver om företagsvinster. Resultatet är tydligt.
Analysen visar att ledarsidorna – i alla fall när det gäller företagsvinster – i stor utsträckning kommenterar politiska nyhetshändelser och i mindre grad driver en egen opinionsbildande linje.
I det undersökta materialet finns inte ett enda exempel där en ledarsida tydligt redogör för hur vinst och utdelning på ett övergripande plan fungerar som centrala mekanismer för marknadsekonomin, hur de bidrar till landets välstånd och välfärd.
Det finns texter som på ett principiellt plan försvarar vinsterna, men de är utan undantag skrivna utifrån en försvarsposition när inskränkningar kommit på tal. Diskussionen är händelsestyrd och huvudsakligen defensiv, där företagsvinster snarare framstår som en ofrånkomlig bieffekt snarare än som en drivkraft för förändring eller ett kvitto på förbättring.
Inga kommentarer