Kritiserat SR-inslag om visstid frias av Granskningsnämnden

Granskning | november 13, 2015

Sveriges Radios missvisande rapportering om anställningsformen allmän visstid uppmärksammades tidigare i år av både TMI och Medierna i P1. Kritiken grundade sig i att SR presenterat SCB:s statistik på ett sätt som gav intrycket att de tidsbegränsade anställningarna blivit allt vanligare på bekostnad av de fasta anställningarna. Bilden SR satte var att arbetsmarknaden blivit allt otryggare för unga människor, trots att SCB:s huvudslutsats var att "Tidsbegränsade anställningar är en vanlig ingång till arbete, vilket är en förklaring till varför det är vanligare bland unga och utrikes födda som gör sitt inträde på arbetsmarknaden." 

LÄS MER


Grävande journalister är kapitalistens bästa vänner

Granskning | november 4, 2015

För få företagsledare sitter i fängelse för korruption, hävdade Chicago-professorn Luigi Zingales på sin föreläsning i London förra veckan. Han menade att det beror bland annat på tillbakagången för den grävande journalistiken, i alla fall i USA.

LÄS MER


Granskningsnämnden friar Sveriges Radio utan att utreda sakläget

Granskning | oktober 23, 2015

I går berättade TMI om Henrik Belfrage som blev anklagad av Sveriges Radio för att ha begått brott mot etikprövningslagen. Han anmälde inslaget till Granskningsnämnden för radio och tv som friade Sveriges Radio.

LÄS MER


TT sprider okritiskt uppgifter från Putinkontrollerade medier

Granskning | september 29, 2015

Trots medvetenheten om Rysslands informationskrigföring har TT:s redaktion okritiskt publicerat information från Putinkontrollerade nyhetsmedier. I minst tio telegram återger TT information från RT, Tass och Sputnik utan att förklara kopplingen till Putinregimen. Telegrammen har därefter publicerats i tidningar runt om i Sverige. Därmed blir TT ett verktyg i Putins propagandakrig.

LÄS MER


TT sprider okritiskt uppgifter från Putinkontrollerade medier

Granskning | september 29, 2015

Trots medvetenheten om Rysslands informationskrigföring har TT:s redaktion okritiskt publicerat information från Putinkontrollerade nyhetsmedier. I minst tio telegram återger TT information från RT, Tass och Sputnik utan att förklara kopplingen till Putinregimen.

LÄS MER