”Vilket ansvar ska man lägga på sociala medieföretag för vad som publiceras? En del ropar på lagstiftning som tvingar dem att stoppa vissa publiceringar, som det blivit i Tyskland, andra menar att yttrandefriheten då skulle hotas.”
…
”Det var mediebranschen som frivilligt införde Pressens opinionsnämnd. Det handlade om att tidningsföretagen och journalisterna insåg att de hade ett så kallat imageproblem orsakat av oetiska metoder, framförallt privatlivsintrång, vilket i förlängningen var ett hot, inte minst mot tidningarnas ekonomi.
Genom att ta större ansvar för etiska frågor skulle pressens anseende öka, menade man, och det skulle gynna hela branschen. Senare skärpningar av den svenska medieetiken har skett under hot om lagstiftning, men det var alltså inte så det började.
Här finns en lärdom att ta med sig till i dag. Kanske finns det en möjlighet att Youtube och de andra sociala medieföretagen tar ett större ansvar för vad som publiceras för att värna sitt anseende, om det visar sig att oansvaret leder till misstro och avståndstagande, som till slut får ekonomiska konsekvenser.”
Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet.
Inga kommentarer