Den 29 mars överlämnade Klimatpolitiska rådet sin rapport för 2023 till regeringen. Rubriken på pressmeddelandet var att “Sveriges klimatpolitik har förlorat styrfarten”.
Rapporten behandlar flera områden men den huvudsakliga kritiken mot Sveriges klimatpolitik är att transportsektorn förväntas ge högre utsläpp av växthusgaser. Det beror framförallt på att regeringen kommer att föreslå att reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, enligt Klimatpolitiska rådet.
Sammantaget innebär regeringens åtgärder enligt Klimatpolitiska rådet att Sveriges utsläpp av växthusgaser för första gången på ett par decennier kommer att öka.
Man kan konstatera att mediabevakningen om rapporten har varit påfallande ensidig, i vilket fall under veckan efter presentationen.
NMI har gått igenom alla nyhetsartiklar under den tiden i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet samt textnyheterna på Sveriges Televisions och Sveriges Radios hemsidor. Totalt 26 artiklar.
De redovisar rapportens slutsatser. Klimatministern får i några av artiklarna representera regeringens linje.
Övriga externa kommentarer kommer från miljöorganisationer, den politiska oppositionen och från två akademiker – statsvetaren Naghmeh Nasiritousi från Utrikespolitiska institutet och idéhistorikern Sverker Sörlin — som inte är specialiserade på vare sig energi- eller miljöfrågor.
Den enda avvikande rösten som citeras är Martin Kinnunen, SD:s klimat- och miljöpolitiske talesman.
Den samhällsekonomiska diskussionen om reduktionsplikten är helt frånvarande. Detta trots att det finns ett par tunga debattörer som ifrågasätter om reduktionsplikten ger någon större klimatnytta och om den i så fall är värd de höga samhällsekonomiska kostnaderna.
John Hassler, professor i ekonomi, är en av dem. Han påpekar att EU:s klimatpolitik i praktiken gör separata nationella mål obsoleta:
“Min slutsats är att nu kommer EU fixa det här. Nu kommer EU strypa koldioxidutsläppen på en nivå som är ambitiös och i linje med Parisavtalet. Nu behöver vi inte diskutera det mer. Det betyder också att många saker som görs idag har blivit meningslösa: att företag och kommuner har utsläppsbudgetar, att pensionsfonder och andra räknar ut sina koldioxidavtryck, att vi inför egna regler för att minska koldioxidutsläppen i Sverige. Allt det där är meningslöst. Det är fixat nu. Nu är det andra saker vi måste göra.”
Miljöforskaren Per Kågeson menar att klimatmålen går att nå även med sänkt reduktionsplikt.
Båda dessa forskare är välkända och publicerade i närtid.
Sammantaget har de undersökta mediernas rapportering en stark slagsida. Förutom klimatministern och Martin Kinnunen ger den ensidigt utrymme åt ett stort antal personer som av olika skäl är kritiska till regeringens politik, även till personer som inte självklart är experter på området klimat och miljö.
Reduktionsplikten innebär att tillverkarna av dieselbränsle tvingas blanda in en viss andel biobränslen i det bränsle som säljs. Biobränslen är förnybara vilket innebär lägre fossila koldioxidutsläpp, men de är också betydligt dyrare. Dieseln blir alltså totalt sett dyrare för konsumenterna.
***
Nyhetsartiklar DN:
https://www.dn.se/sverige/klimatpolitiska-radet-har-granskat-regeringens-politik/
https://www.dn.se/sverige/peter-alestig-mordande-vass-kritik-fran-regeringens-egna-experter/
https://www.dn.se/sverige/s-vi-ar-pa-vag-kappratt-at-helvete-och-regeringen-sitter-pa-handerna/
https://www.dn.se/sverige/sveriges-klimatpolitik-borjar-likna-norges/
Ledare DN:
https://www.dn.se/ledare/sa-har-gar-det-nar-klimatpolitiken-klubbas-pa-tido-slott/
https://www.dn.se/sverige/staten-behover-hantera-konflikter-kring-omstallningen-i-norr/
SvD:
https://www.svd.se/a/veVjlw/det-viktigaste-fran-klimatpolitiska-radets-rapport
https://www.svd.se/a/mQVj3g/klimatpolitiska-radet-presenterar-kritik-mot-regeringen
https://www.svd.se/a/Kna90G/klimatkritiken-sverige-har-tappat-styrfart
https://www.svd.se/a/2BbAna/tio-krav-pa-regeringens-klimatpolitik
Podd:
https://www.svd.se/a/kEeJx9/svd-s-podd-dagens-story-kan-klimatet-bli-fragan-som-faller-regeringen
https://www.svd.se/a/KnaA6X/maste-ta-sig-ur-klorna-pa-klimatfornekare
https://www.svd.se/a/VPaw1d/ministern-delar-bilden-att-det-ar-brattom
https://www.svd.se/a/69VAGQ/kritiken-oforlatligt-i-brinnande-klimatkris
SvT:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatpolitiska-radet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatminister-pourmokhtari-l-om-rapporten
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-om-klimatkritiken-inte-sa-bekymrande
Mats Knutsson, analys:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-dilemma-kan-tappa-valjare-at-bagge-hall
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/article39225123.svt
Sveriges Radio:
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-far-regeringen-stenhard-kritik-av-klimatpolitiska-radet
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-far-kritik-for-klimatpolitiken
Statsvetare Naghmeh Nasiritousi:
https://sverigesradio.se/artikel/forskare-om-regeringens-baklaxa-fick-tydlig-och-allvarlig-kritik
Sverker Sörlin, idéhistoriker:
https://sverigesradio.se/artikel/vilken-politik-for-klimatfragan-framat
Om reduktionplikt:
https://www.dn.se/debatt/klimatmalen-gar-att-na-med-sankt-reduktionsplikt/
John Hassler:
https://www.tn.se/naringsliv/26192/professorn-darfor-ar-svensk-klimatpolitik-overspelad/
https://www.di.se/debatt/debatt-dags-att-skrota-transportsektormalet/
Inga kommentarer