”Hela sättet att prata i P1 låter 50+”

Kan privata mediebolag göra public service? NMI har intervjuat Staffan Rosell som är vd för Bauer Media, Sveriges största fristående radioföretag, om hur privat media kan modernisera public service.

 
Rosell bild 2

Kan du berätta lite om Bauer Media?

– Vi är ett tyskt medieföretag med rötterna i printmedia. Familjeföretaget sträcker sig tillbaka till 1800-talet. I Norden är vi aktiva sedan 2015, då vi köpte Discovery’s radioverksamhet. Vi producerar radio i sju länder, bland annat Storbritannien, Polen och Slovakien.

Frågan om privatägd public service väcktes nyligen då Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, i ett utspel i Dagens Media deklarerade att han ville vara med som en aktör. En sådan modell där en del av public service-utbudet upphandlas finns redan i Danmark sedan 2010 genom radiokanalen Radio24syv, som NMI har skrivit om tidigare.

Vad kan privata mediebolag tillföra som inte de statliga bolagen kan?

– Det mest uppenbara är att man tillför mångfald. I stället för en röst, så flera röster. Pluralismen är ett egenvärde i sig.

I de nordiska länderna, som har stora public service-bolag, höjs ibland röster att utan ett stort public service så skulle demokratin, eller det fria ordet, vara hotat. Det är en bild som Staffan Rosell ser som överdriven.

– Det är inte sant att demokratin skulle vara hotad om man minskade på public service. Bara man lämnar plats åt andra så kommer nya aktörer att berika medielandskapet. Se på SvD, DN och TV4.

Han lyfter upp 90-talets förändringar som öppnade upp för privatägd radio och TV i Sverige som ett exempel på en sådan förändring.

– SVT och SR var väldigt mossiga innan man fick konkurrens från fristående aktörer. Det som skedde sen var en otrolig modernisering, tack vare den ökade konkurrensen.

Thomas Mattsson har ju sagt att han är redo att för Expressens räkning bedriva public service. Skulle du vara beredd att göra likadant?

– Absolut, jag tycker som Thomas. Låt oss säga att vi tar en miljard av dessa åtta miljarder och upphandlar driften hos andra än SVT och SR.

Vid sidan av egenvärdet med mer konkurrens och pluralism i public service-sektorn, tror Staffan Rosell att man med ny kompetens kan förbättra innehållet och nå en ny, yngre publik.

– Jag kan tänka mig ett modernare P1, riktat till en yngre publik från 15- 30 år. Hela sättet att prata i P1 låter väldigt mycket 50 +, som jag se det. Samtidigt vet vi att unga är mer intresserade av samhällsfrågor än någonsin såsom miljöfrågor, planetens framtid och djurrätt. Här finns det utrymme för nytänk.

Den 1 juli kl 10:30 arrangerar NMI ett seminarium i Almedalen på temat privatägd public service, med fokus på den danska radiokanalen Radio24syv. I samtalet deltar bland annat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Anmäl dig via Eventbrite.

Carl-Vincent Reimers

Mediegranskare

Inga kommentarer



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *