SVT-reporter dolde politisk aktivism

Av: Mats Olin | Debatt | Augusti 19, 2014 | Inga kommentarer
Uppgifter som Timbro Medieinstitut tagit fram visar att SVT-journalisten Jens Ergon i hemlighet var med och planerade och genomförde aktiviteter i förra riksdagsvalrörelsen för ”Nätverket för gemensam välfärd” som står långt ut på politikens vänsterkant.
> Läs artikeln

SVT har fortsatt förtroende politiskt aktiv reporter

Av: Redaktionen | Debatt | Augusti 19, 2014 | Inga kommentarer
SVT:s vetenskapsreporter Jens Ergon har ett långvarigt engagemang på den politiska vänsterkanten bakom sig. Han blev fast anställd på SVT 2007 och då jobbade han uteslutande med naturvetenskap. Det var då viktigt att han inte skulle jobba med samhällsfrågor, berättar Anna Schytt, som är chef för SVT:s vetenskapsredaktion. 
> Läs artikeln

Prisad SR-dokumentär risad

Av: Redaktionen | Debatt | Juli 3, 2014 | Inga kommentarer
I lördags fick Sveriges Radio-journalisten Daniel Velasco pris för sin dokumentär Den fastspända flickan av Investigative Reporters and Editors vid en gala i San Francisco. ”Prisregn över svensk radiojournalist” rapporterar TT. ”Det är ju fantastiskt att berättelsen om Nora nu fått flera internationella erkännanden” säger Daniel Velasco i ett pressmeddelande.
> Läs artikeln

SVT fortsatt partiska om friskolor

Av: Redaktionen | Debatt | Juni 26, 2014 | Inga kommentarer
Det senaste ett och ett halva året har SVT publicerat minst 170 inslag om friskolor i Rapport, Aktuellt och regionala nyhetsprogram. Inget handlar om vad ett vinstförbud skulle innebära.
> Läs artikeln

GP fällt för fuskanklagelser

Av: Redaktionen | Debatt | April 15, 2014 | Inga kommentarer
Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist. I april förra året pekade GP ut Le Pain Français som lönebidragsfuskare på sammanlagt sex förstasidor under en vecka, i ett femtontal nyhetssidor och dessutom i debatt- och ledarartiklar. Det var en förödande kraftfull kritik som höll på att knäcka företaget. Fallet visar vilken enorm makt medier har gentemot enskilda. Tog då GP tillräckligt ansvar för att uppgifterna var korrekta? Svaret är nej, enligt Pressens Opinionsnämnd.
> Läs artikeln