SR bäst och SvD sämst om hyresregleringen

Av: Redaktionen | Debatt | Januari 7, 2013 | Inga kommentarer
För några veckor sedan konstaterade TMI i en rapport att nyhetsmedier i princip aldrig nämner hyresregleringen som en faktor när det rapporteras om bostadsbristen. När TMI gick igenom rapporteringen i SR, SVT, SvD och DN perioden januari till och med september i år hittades bara en enda publicering där hyresregleringen nämndes. Sedan dess har hyresregleringen varit med i nyhetsflödet mera, med anledning av den statliga hyresbostadsutredningen som kom den 19 december. TMI har tittat på hur samma medier presenterade nyheten.
> Läs artikeln

Kalla Fakta fel ute om Kambodja

Av: Redaktionen | Debatt | November 7, 2012 | Inga kommentarer
TV4:s Kalla Fakta har pekat ut klädföretaget H&M som rovgirigt, eftersom företagets underleverantörer i Kambodja betalar löner på tre kronor i timmen. Niels Westy Munch-Holbek har på den danska bloggen Punditokraterna borrat i hur det ser ut i Kambodja och han är mycket kritisk till hur Kalla Fakta har beskrivit frågan. 
> Läs artikeln

Sveriges Radio inte intresserat av näringsklimat

Av: Redaktionen | Debatt | Oktober 23, 2012 | Inga kommentarer
När det är dåliga tider minskar exporten, företagen varslar och folk förlorar jobbet. Det är inget som går att göra åt det. Då finns arbetsförmedlingen som tar hand om att skaffa nya jobb. Så ser nyheterna om varsel ut de senaste två veckorna. De svenska företagen och deras medarbetare beskrivs som hjälplösa i en global ekonomi. Motmedlet är arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
> Läs artikeln

Dagens Nyheter upprepar myter om Carema

Av: Redaktionen | Debatt | Oktober 11, 2012 | Inga kommentarer
Dagens Nyheter uppmärksammar idag att det är ett år sedan rapporteringen om Carema startade. DN har som bekant fått omfattande kritik för ensidighet och sakfel, men detta är något som DN aldrig i sak bemött. Istället upprepar DN idag exempelvis myten om blöjvägning och vanvård.
> Läs artikeln

Dagens Nyheter mörkade Caremakonflikt

Av: Mats Olin | Debatt | Februari 1, 2012 | Inga kommentarer
När Dagens Nyheter startade rapporteringen om vanvård vid Carema Cares äldreboende Koppargården var ett läkarföretag huvudkällan. Vad DN inte berättade var att läkarföretaget hade starka motiv att angripa Carema Care.
> Läs artikeln