Dubbla måttstockar när partier kritiseras

När Ebba Busch (KD) intervjuades av DN och beskrev partiets rötter publicerades över 30 artiklar med kritik mot KD-ledarens beskrivning under dagarna som följde. Men när statsminister Magdalena Andersson kritiseras för grova påhopp och missvisande information om friskolor är intresset från nyhetsredaktionerna litet.

 
Magdalena Andersson från kampanjfilm på TikTok.

Det är valår och mediesiktet är inställt mot partierna där minsta snedsteg kan få stora rubriker. Men frågan är om medieskärpan är jämt inställd oberoende av vilket parti som för stunden trampar snett?

Buschs uttalande i DN och de faktum att partiet därefter ändrade formuleringen på hemsidan, resulterade i att flera medier rapporterade om händelsen och den kritik som riktades mot agerandet.

I onsdags publicerade Socialdemokraterna en kampanjfilm på medieplattformen TikTok riktad till barn och ungdomar där Magdalena Andersson uppmanade skolelever att gå med i SSU, genom att angripa friskolor: ”Pengar som ska gå till lärare till skolböcker, till suddgummin, hamnar med den svenska marknadsskolan i stället i fickorna på riskkapitalister och finansierar lyxvillor på Floridas östkust eller besök på sexklubbar i Thailand.”.

Underrubriken till kampanjfilmen lyder: ”VARFÖR vill moderaterna och SD att skattepengar ska gå till besök på sexklubbar i Thailand?”.

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke reagerade starkt mot Socialdemokraternas kampanj: ”Det uppskruvade politiska tonläget och utfallen mot friskolor går över alla gränser och är inte värdigt den svenska samhällsdebatten.”

Men trots kritiken mot det statsministern säger om friskolorna så är det endast två medier som lyft kritiken. TV4 sände ett inslag igår om att Socialdemokraterna presenterade förslag om att slopa kösystemen till friskolorna för att ge fler elever möjlighet att komma in. I slutet av inslaget intervjuades Jan-Olof Jacke och kommenterade då Socialdemokraternas kampanjfilm.

Utöver TV4 och ett kort tv-klipp av Expressen, där centerpartiets riksdagsledamot Niels Paarup-Petersen riktar kritik mot kampanjfilmen, har NMI inte kunnat hitta några andra av de stora nyhetsredaktionerna som uppmärksammat saken.

Särskilt anmärkningsvärt är det att socialdemokraterna i kampanjfilmen framställer det som att pengar som går till friskolor används för att finansiera lyxvillor och sexköp, men på presskonferensen dagen efter presenterar förslag för att alla ska få rätten att gå i dessa skolor. Inte heller detta har någon redaktion reagerat på.

 


I kampanjfilmen har Magdalena Andersson Socialdemokraternas logga i bakgrunden och tittar in i kameran när hon säger:

”Pengar som vi alla betalar i skatt, för att barnen ska få en bra skola. Pengar som ska gå till lärare till skolböcker, till suddgummin, hamnar med den svenska marknadsskolan i stället i fickorna på riskkapitalister och finansierar lyxvillor på Floridas östkust eller besök på sexklubbar i Thailand. Man har kunnat läsa en hel del den senaste tiden om resultatet av marknadsskolan. Där pengar har blivit viktigare än kunskapskvalitet, där man delar ut glädjebetyg och elever har blivit kunder. Det är hög tid att ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan och få stopp på vinstuttagen. Är du som tittar med mig på det här? Gå med i mitt lag och kämpa med oss i valrörelsen. Vi vet att Sverige kan bättre.”

Pamina Falck

Mediegranskare Näringslivets medieinstitut

2 kommentarer


  1. Daniel Hugo skriver:

    Det hon sa var ju sant, Abdirizak Waberi och Hans et Barbara Bergrström är skyldiga till dessa saker. Det är väl svårt att skapa mycket uppmärksamhet om hon inte ens ljög? Dessutom är det inte konstigt när Ebba Busch visar okunnighet om b¨åde sitt parti och sina ideologiska rötter.

  2. Daniel Hugo skriver:

    att det blir uppmärksamhet**


Lämna ett svar till Daniel Hugo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *