Endast fackets perspektiv i inslag om strejkhot

I ett inslag i Sveriges Radio får ordföranden för det Svenska pappersindustriarbetareförbundet förklara varför det är rimligt att sympatistrejka med arbetare på det finska pappersföretaget UPM. I inslaget ges dock inte plats för företaget syn på saken och vad det skulle innebära för den svenska pappersindustrin.

pappersmaskin

I ett inslag i Sveriges Radio igår av reportern Mariela Quintana Melin rapporteras att Svenska pappersindustriarbetareförbundet är beredda att sympatistrejka med de finska pappersarbetarna på det finska pappersbolaget UPM som gått i strejk efter att man inte kommit överens med arbetsgivaren om ett nytt löneavtal.

I inslaget intervjuas Pontus Georgsson, ordföranden för Svenska pappersindustriarbetareförbundet, som får förklara sin inställning till konflikten och varför han anser att det är rimligt att sympatistrejka.

”Jag tycker att det är viktigt att vi ställer upp för varandra mellan fackföreningarna i Sverige och Finland. Normalt sett handlar det om att vi gör något liknande, alltså arbetsnedläggelse eller strejk. Det förutsätter att vi har arbetsplatser hos samma arbetsgivare alltså UPM, men det har vi inte

Är det rimligt att ett svenskt fackförbund går in i en finsk konflikt, frågar Sveriges Radios reporter Mariela Quintana Melin.

”Massa och pappersindustrin i Finland och Sverige ligger ju nära varandra. Stora delar av den branschen i Sverige och Finland har vi samma arbetsgivare och samma företag och i princip samma förutsättningar”

Sveriges Radio ger här inte utrymme för den svenska arbetsgivarsidan att komma till tals och kommentera pappersindustriarbetareförbundet strejkhot trots att det sannolikt skulle få stora konsekvenser för den svenska papperstillverkningen.

I ett inslag i Sveriges Radio i förrgår intervjuar dock samma reporter Kerstin Neld som är vd för Sveriges Tidskrifter om vilka konsekvenser strejken i Finland får för deras medlemmar.

”Den kommer att påverka våra medlemmar. UPM är en av de största leverantörerna av bestruket papper som man ofta använder när man trycker tidskrifter. Konsekvenserna kan bli att det blir tunnare tidningar som trycks  och att man levererar lite färre tidningar ut till butikerna”

Martin Berg

Mediegranskare

1 kommentar

1. Karl W skriver:

Återigen att kristallklar tecken på att media och Public Service inte är en neutral trovärdig granskare utan ett politisk verktyg för att styra åsikter och opinion. Teknologin har gjort att journalister går samma väg som väverskorna i England 1837. Inför ett regelverk för hur journalism skall utföras. Ändra lagen så journalister kan hållas personligt ansvariga och lagföras i vanlig domstol. Ändra lagen så journalister kan hållas ekonomiskt ansvariga för ekonomiska och andra skador dom åsamkar andra. Teknologin har ändrat världen men lagstiftningen ligger kvar på nivån av Acta Diurna, världens första tidning, eller propagandan organ, som fanns år 59 f.Kr. När Benny Fredriksson drevs i döden av et drevande pack av journalister hölls ingen ansvarig. Varför?