Fokus på statens skattebortfall – men osund konkurrens omnämns

Flera nyhetsredaktioner har efter avslöjandet om att statsminister Magdalena Andersson fått sitt hem städat av en person utan uppehållstillstånd lyft problemet med oseriösa städföretag. I Dagens Nyheter fokuseras på förlorade skatteintäkter till staten på grund av svartjobb.

I en artikel i Dagens Nyheter skriver reportern Towe Boström att de oseriösa städföretagen kostar staten flera miljarder kronor i förlorade skatteintäkter. Därför har Skatteverket inlett en granskning av städbranschen.

”Myndigheten har tidigare uppskattat att städbranschen omsatte 42 miljarder kronor under 2019, och att 10 procent skedde svart, motsvarande runt 4 miljarder kronor. Vi ser inte något som tyder på en minskning”, säger Nina Blomkvist, samordnare på Skatteverket till DN.

Att kriminella företag utgör ett hot mot laglydiga företag nämns också i artikeln, men utan att förklaras djupare. Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen, säger till NMI:

”Det är så klart en stor kostnad för våra medlemsföretag när de blir utkonkurrerade av oseriösa företag. Det är också särskilt vanligt med oseriösa företag inom hemstädning eftersom de är svårare att kontrollera.

Även Svenska Dagbladet följer upp ämnet i en artikel där problemet med att papperslösa utrikes födda utnyttjas av de här företagen.

”Tidigare talade om vi om lönedumpning. Nu liknar det allt mer slaveri”, uppger Bengt Sandberg, ordförande för Fackligt center för papperslösa, till Svenska Dagbladet.

Även i Svenska Dagbladet konstateras att de oseriösa städföretagens agerande leder till osund konkurrens som riskerar att slå ut seriösa företag.

Problemet togs även upp i SVT morgonstudion där Pernilla Enebrink från Almega diskuterade frågan med Malin Ragnegård som är förbundsordförande på fackförbundet Kommunal.

Martin Berg

Mediegranskare