Frågor om Stockholms ambulanskris obesvarade

Mediernas rapportering om utredningen om Stockholms ambulanskris missar en viktig slutsats om digitalisering.

 
Vårdförbundets skyddsombud berättar i SVT om den allvarliga situationen.

Den 15 oktober presenterades utredningen av Stockholms ambulanskris som briserade i juli och flera medier rapporterade. (SVT Stockholm har dock inte berättat om utredningen). Det rapporterades att utredaren bland annat menar att mediebilden delvis varit missvisande, att ambulanssjukvården bedrivits på ett patientsäkert sätt men att det funnits bemanningsproblem.

En intressant omständighet som utredningen pekar på intresserade dock ingen av de rapporterande medierna. Regionens egna ambulansföretag AISAB som tagit över verksamheten från de privata företagen tycks sakna digitalt stöd för planering av bemanning:

”En identifierad orsak till svårigheterna i planering och framförhållning är att de tidigare privata aktörerna hade tillgång till digitala schemaläggningsverktyg, medan verksamheten efter sammanslagningen i stor utsträckning övergått till de manuella rutiner som används inom AISAB ….. Flera intervjupersoner bekräftar denna bild genom att beskriva brister i nuvarande planeringsstöd och bemanningsrutiner.”, skriver utredaren.

Kan det verkligen stämma att ett stort ambulansföretag saknar digitalt stöd för personalplanering?

En artikel i Svenska Dagbladet innehåller uppgifter från läget i juli som skulle kunna vara kopplade till dåliga system för planering:

”Runtom i länet saknades personal för att köra de ambulanser som trots allt fanns. På flera stationer upplevdes resursläget som desperat.

– Vi fick ungefär 30 sms om dagen och varje sms innehöll flera vakanta pass. Så det var hundratals vakanta pass, berättar han.”

***

En helt annan nyhetshändelse i oktober handlar om andra brister i IT-stöden för ambulanserna. Sveriges Radio rapporterar i flera inslag att ambulanser i Stockholm kör fel eftersom deras digitala karta inte fungerar som den ska. Personal använder i stället sina egna telefoner för att hitta fram. Sedan Regionen tog över handlar det om över 400 larm från ambulanspersonalen:

”Ambulanspersonal har rapporterat över 400 interna larm om brister i arbetsmiljö och vård sedan Regionen tog över verksamheten i våras och kartproblemen sticker ut. Vid ett larm i Stockholms innerstad så visar kartan att ambulanser ska ta färjan över till Djurgården.”, rapporterade Sveriges Radio.

Personalregionrådet Robert Johansson (S) säger till Sveriges Radio att han vidtagit åtgärder: ”Jag har sagt till regiondirektören att det är extremt viktigt att hälso- och sjukvårdsdirektören pressar på det här bolaget för att åtgärda briserna”

***

De här två separata händelserna väcker frågan om det finns ett generellt problem i Regionens ledning av verksamheten. Kan det vara så att Regionen är dålig på att få IT att fungera i verksamheten och att de privata bolagen är bättre? Här finns intressanta frågor kvar för journalister att ställa.

Ansvariga politiker och tjänstemän menar att patientsäkerheten inte har äventyrats, men är det trovärdigt med tanke på vad som händer?

 

 

Mats Olin



1 kommentar


  1. Istvan skriver:

    I mitt arbete som leverantör till AISAB under närmare åtta års tid fick jag goda inblickar i verksamheten. Jag uppfattade den som välorganiserad och mycket mer snabbfotad än regionen i övrigt, genom sitt oberoende. Däremot var mitt intryck att det saknades styrning vad gällde att implementera användningen av de verktyg som fanns tillgängliga, bl a för bemanning.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *