Inget i DN om flygets nya klimatkrav

Trots att DN har en omfattande klimatbevakning uppmärksammar inte tidningen uppgörelsen i EU som tvingar flyget att succesivt öka inblandningen av biobränsle. Något som på sikt kan minska flygets utsläpp med två tredjedelar.

 
Foto: Neste.

Den 25 april enades EU-parlamentet och ministerrådet om strängare klimatåtgärder för flygbranschen. Inom programmet ”ReFuelEU Aviation” har man kommit överens om att minst två procent av flygbränslet ska vara utblandat med hållbara bränslen år 2025 och med 70 procent år 2050.

Med förnybara bränslen avses biobränslen, återvunna kolbränslen och syntetiska flygbränslen. Den här åtgärden förväntas minska flygtrafikens koldioxidutsläpp med cirka två tredjedelar till 2050, jämfört med ett scenario där inga åtgärder vidtas alls.

Trots att det nu finns en politisk överenskommelse för hur flyget ska minska sina koldioxidutsläpp har Dagens Nyheter, med omfattande klimatbevakning och flera profilerade klimatjournalister, inte rapporterat närmare om saken.

SVT:s bevakning av frågan är kortfattad. Saken nämndes kort i ett Rapportinslag den 26 april: ”EU-parlamentet och ministerrådet har nått en uppgörelse om grönare flygbränsle. Minst 2 % av flygbränslet måste vara fossilfritt och hållbart senast år 2025, och 70 % år 2050. Det här enligt ett pressmeddelande från EU-parlamentet.” SVT har också publicerat en TT-artikel som kortfattat sammanfattar de viktigaste punkterna i lagen.

Sveriges Radios bevakning är betydligt bättre. SR Vetenskapsradio ägnar till exempel ett helt program åt den nya EU-lagstiftningen för flygsektorn. Man intervjuar bland annat Jonas Åkerman på KTH som forskar om hur flygsektorn ska bli hållbar.

När medierna tar upp flygtrafiken utmålas den ofta som en klimatbov eller som onödig. Flygtrafikens förtjänster och näringens ekonomiska betydelse berörs sällan. Just nu pågår det till exempel en satsning på att tillverka hållbart flygbränsle i Skellefteå vilket skulle vara in intressant inramning för en artikel. En betydande del av den svenska exporten sker också via flyg, samma sak med de internationella turistresorna, som innebär inkomster för Sverige.

DN gjorde en ordentlig genomgång av de olika EU-förslagen för flyget när presenterades förra sommaren. Även tidningens klimatreporter Peter Alestig har tidigare gjort en djupdykning i EU: s nya skarpa förslag för unionens klimatpolitik där flyget ingår.

”Samtidigt klubbas klimatpolitik i ett häpnadsväckande tempo i Bryssel, när unionens mål om att nå noll nettoutsläpp till 2050 snabbt omvandlas till konkret politik”, skriver Alestig.

På det hela är det underligt att den nya lagen inte ges mer utrymme i medierna med tanke på hur stor plats flygets negativa sidor ofta får.

Martin Berg

Mediegranskare

1 kommentar


  1. Lars skriver:

    Har EU eventuellt glömt höghöjdseffekten av flygtrafik? Gäller för långdistansflyg.
    https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/hur-paverkar-flygresor-klimatet/
    Lars


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *