Ekomaten: granskande journalistik på undantag


En ny rapport från Näringslivets medieinstitut visar att journalistiken om ekomat ofta görs till en tävlig om vilka kommunala kök som har högst andel ekologiskt. Målsättningarnas rimlighet granskas aldrig.

Vem tjänar på att försäljningen av ekomat ökar? Vetenskapen visar att varken klimatet eller människors hälsa vinner på mer ekomat. Snarare är vinnarna ett antal organisationer och företag som vill marknadsföra sina idéer och produkter. Här finns ett stort behov av granskande journalistik, men den uteblir totalt. Svenska journalister tycks ha väldigt svårt att tänka tanken att det finns intressen i samhället som slår mynt av människors vilja att göra gott för miljön.

I rapporten har Edvard Hollertz undersökt 65 publiceringar i Sveriges Television och Sveriges Radio, och han visar att merparten av publiceringarna handlar om att ekomaten borde öka och om hindren för att det ska ske.

Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi, kommenterar rapporten:
-Medier brister gravt i sitt journalistiska uppdrag, nämligen att skildra verkligheten, inte bara en del av verkligheten.

Läs hela rapporten: Ekomaten i nyhetsmedierna

Se filmen om rapporten där Torbjörn Fagerström kommenterar:



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *