SVT backar efter faktafel – klipper om Rysslanddokumentär

Efter att journalisterna Maria Persson Löfgren och Patrik Oksanen påpekat allvarliga faktafel i en SVT-dokumentär om Ryssland som sändes i går kväll har SVT tagit bort den från SVT-Play. Axel Arnö, chef på SVT Dokumentär, säger till NMI att kritikerna har rätt och att filmen ska klippas om.

 
Under omklippning: SVT:s Rysslanddokumentär. Från svt-play.

I går sände SVT dokumentären, Putin, Ryssland och Världen. I programmets inledning intervjuas Dmitrij Muratov, chefredaktör på  Novaja Gazeta, som uppger att Nato lovat Sovjetunionens sista president Michail Gorbatjov att Nato inte skulle expandera österut efter Sovjetunionens fall.

”När frågan om Tysklands återföreningen skulle diskuteras gavs löften på högsta nivå om att Nato inte skulle närma sig ryska gränser och utvidgas mot Ryssland”, uppger Dmitrij Muratov i dokumentären.

SVT:s speakerröst fortsätter:

”Trots löftet till Gorbatjov fortsätter Natos expansion österut.. Polen, Ungern Tjeckien, Rumänien, Bulgarien och de baltiska länderna ansluter sig till västblocket. Ryssland känner sig omringat”

Dmitrij Muratov uppger sedan i direkt anslutning:

”För Putin är det avtalsbrott och han ser än idag allvarligt på det”

Men det fanns inget löfte om att Nato skulle avstå att expandera österut. Det understryker Michail Gorbatjov i en intervju med tidskriften Russia Beyond från 2014.

”The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either”, säger Michail Gorbatjov i intervjun.

Den felaktiga faktauppgiften ger tittarna intrycket att Nato brutit ett löfte när det själva verket handlar om att ett antal självständiga länder själva ansökt om medlemskap. Både säkerhetsexperten och journalisten Patrik Oksanen, samt Sveriges Radios utrikeskorrespondent Maria Persson Löfgren har reagerat på faktafelet.

Maria Persson Löfgren skriver på twitter:

”Bara några minuter in i Dokument utifrån om Ryssland och redan har lögner blivit sanning. ”Löftet” till Gorbatjov slås fast, NATO närmade sig Ukraina och Georgien 2008, som om initiativet kom från NATO inte från Ukraina och Georgien. Suck!”

Och Patrik Oksanen:

”SVT behöver omedelbart dra tillbaka dokumentären Putin, Ryssland och Världen eftersom den inleds med att slå fast lögnen om ”utvidgningslöftet” till Gorbatjov som en sanning. Det är något som Gorbatjov själv debunkat”.

När NMI frågar Axel Arnö, chef på SVT Dokumentär, om hur denna uppgift kunnat slinka under radarn konstaterar han att ett fel har begåtts.

”Ja, Patrik Oksanen och Maria Persson Löfgren har rätt. Det som påstås om ett löfte i början av dokumentären är felaktigt. Därför kommer den att klippas om”, svarar Axel Arnö NMI per mejl”.

När det gäller inköpt material skriver SVT att:

”Innan vi för vidare någon annans material ska vi kontrollera sakligheten i materialet. Vi ska även vara transparenta så att vi anger varifrån uppgifterna kommer om det inte är vi själva som tagit fram dem. När det gäller våra inköpta program gör inköparna en bedömning av vilken typ av faktagranskning som behövs. Vid behov skickas manus eller ibland hela filmer till akademiska experter för kontroll av fakta”.

Kontrollerades sakligheten och fakta i programmet innan det fördes vidare?

”Ja. Den är faktagranskad av SVT:s Rysslandskorrespondent som mycket riktigt påpekade felet. Ingen skugga ska falla över honom. Att uppgiften trots det slank igenom beror på ett olyckligt misstag. Vi gör om och gör rätt, skriver Axel Arnö”

Martin Berg

Mediegranskare

6 kommentarer


  1. Lars Holmgren skriver:

    ”Att uppgiften trots det slank igenom beror på ett olyckligt misstag”

    Fan tro’t sa Rellingen.

  2. Fredrik skriver:

    Visst finns det faktafel men samtidigt kändes det trevligt med en lite annorlunda beskrivning än det enögda narrativ som körs överallt just nu.
    Det går faktiskt att se programmet och vara medveten om att allt inte är sant, det är sällan allt i en dokumentär är 100% korrekt, det kan ändå tillföra värde om man har förmågan att tänka lite själv.
    Ryssarnas känsla kan grundas i olika saker och behöver inte vara rätt ur vår synvinkel. Det hindrar inte att det kan vara bra med förståelse för deras ståndpunkt om vi skall komma ur situationen med hotfulla meddelanden och kapprustning som knappast är bra för varken dem eller oss. Just nu är det ju nästa parodiskt med hur väst ser ryssarna som hot och Sverige sätter trupp på Gotland. Usa har 10-11ggr Rysslands militärutgift men det räcker faktiskt med uk+fra+tyskland för att nå 2 gånger Rysslands budget. Antingen är de jäkligt effektiva på att få ut militär ur sina pengar(eller väst ineffektiva) eller så är hotbilden överdriven.

  3. Karl skriver:

    Löftet gavs vid mer än ett tillfälle och av olika åersoner och finns skriftligt dokumenterat i anteckningar.

  4. Carl Jarlén skriver:

    Vänta vänta vänta nu.
    Inget skrifitligt avtal (det ryssen är ute efter nu), men glasklart från samtliga inblandade att löften gavs till Gorbatjov.
    Inte bara från amerikanarna utan även britterna och tyskarna.
    Kolla dessa officiella dokument som offentliggjordes 2017 via freedom of information act i USA.

    https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

  5. Mikael C skriver:

    Visste att US och Nato indirekt är skyldiga till Putins agerande.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.