TT sprider okritiskt uppgifter från Putinkontrollerade medier


Trots medvetenheten om Rysslands informationskrigföring har TT:s redaktion okritiskt publicerat information från Putinkontrollerade nyhetsmedier. I minst tio telegram återger TT information från RT, Tass och Sputnik utan att förklara kopplingen till Putinregimen.

Telegrammen har därefter publicerats i tidningar runt om i Sverige. Därmed blir TT ett verktyg i Putins propagandakrig.

Texten publicerades ursprungligen av Timbro Medieinstitut.

TMI har intervjuat Stefan Olsson, doktor i statsvetenskap och säkerhetspolitisk expert. Han förklarar att det är ryska staten som kontrollerar RT, Tass och Sputnik. RT är extra intressant med tanke på den genomslagskraft kanalen fått på senare år, förklarar han.

-RT startades 2005 och ingår i Putins mediestrategi, som går ut på att stärka bilden av Ryssland utomlands. Från början var det ingen som tog dem på allvar, men med tiden har RT vuxit och nu är det uppenbart att de har en väldigt stor betydelse.  Inte minst har det blivit tydligt under Ukrainakrisen.

Efter Sovjetunionens fall kunde den forna supermakten inte längre förlita sig endast på sin militärkapacitet och kärnvapenarsenal för att kontrollera andra länder, förklarar Olsson. Ryssland insåg därför att landet alltid skulle vara i militärt och ekonomiskt underläge gentemot USA och västvärlden. Ur den insikten föddes idén om att med hjälp av bland annat information utöva inflytande över andra länder.

-Det här är en lång process som Ryssland har jobbat med i många år.

Som journalist ska man därför vara väldigt försiktig och dubbelkolla all information som kommer från RT, Tass och Sputnik.

-Hälften av det som står är sant och hälften är inte sant. Och det är väldigt svårt att veta vad som stämmer.

Ute på redaktionerna bör man vara väl medveten om detta, och att det som sägs i till exempel RT inte nödvändigtvis är korrekt. Detta var väl känt redan när Ukrainakrisen började, menar Olsson.

För samtliga svenska redaktioner borde det därför inte vara en nyhet att man måste vara extra källkritisk när det handlar om information som kommer från Ryssland.

Trots det har TT publicerat minst tio telegram under loppet av drygt 18 månader, i vilka man refererar till både RT, TASS och i ett fall Sputnik utan att berätta för läsaren vad det är för typ av källor.

Mats Johansson, redaktionschef för TT, menar ändå att redaktionen är försiktig med att använda de nyhetskällorna. I de fall där RT, TASS och Sputnik förekommer ska informationen alltid kompletteras med information från andra nyhetsbyråer som kan verifiera innehållet, som till exempel AFP eller Reuters, förklarar han.

-Vi använder oss inte av dem (RT, Tass och Sputnik reds. anm.) som en enskild källa. Vi hade ett RT-klipp i somras med en intervju om en kille i samband med inbördeskriget i Jemen. Det är ett undantag. Vi har också haft dem som uppgiftslämnare när det gällde en dramatisk brand i ett kloster. Sen har vi vid några tillfällen haft dem i materialet, men då kompletterat med uppgifter från AFP. Vi försöker säga att vi inte ska ha RT som ensam nyhetskälla.

Johansson håller med om att det kan vara problematiskt i de fall där TT presenterar RT som endast en ”nyhetstjänst”, och inte är tydliga med att den står under rysk statskontroll. Däremot tror han inte det här påverkar förtroendet för TT.

-Jag tror inte det bör påverka förtroendet för TT:s nyheter särskilt mycket. Det hoppas jag verkligen inte. Men det är inte bra att vissa saker slipper igenom. Vi måste se till att gå igenom kriterierna för vad som krävs för att texterna ska ges ut i vår nyhetstjänst.

Missa inte TMI:s seminarium den 7:e oktober ”Sanning eller lögn- hur står sig den svenska källkritiken i Putins propagandakrig?”, där källkritiken till ryska nyhetsmedier kommer att diskuteras.

 

ERIK THYSELIUS

 

Läs även intervjun med TT:s redaktionschef Mats Johansson där han kommenterar TMI:s granskning här.

 

Tio exempel på Putinnära källor i TT

Sökningen gjordes i medietjänsten Retriver och på Google. Sökorden var begränsade till ”TT” och ”RT” eller ”TT” och ”Tass” och slutligen ”TT” och ”Sputnik”.

”Spänd stämning i belägrat Donetsk” (TT 2014/07/08)

”…/Tre broar som leder in till Donetsk har sprängts – en av dem samtidigt som ett tåg passerade, rapporterar den ryska statliga tv-kanalen Russia Today (RT). Moskva anklagar samtidigt Ukraina för att fortsätta bomba städer som separatisterna redan har utrymt…/ – Vi får mycket oroande uppgifter som säger att ukrainska trupper fortsätter massbombningar av territorier som Slovjansk och Kramatorsk, säger ryska UD:s människorättskommissionär Konstantin Dolgov till RT…/”

Nyheten gick i 12 olika dagstidningar, däribland DN och SvD. I första stycket skriver man ut att RT är en rysk statlig kanal, men i övrigt behandlas källan som vilken annan nyhetskälla som helst. För den som inte vet att RT står helt under statskontroll är det svårt att förstå att källan inte är pålitlig.

I ett annat telegram publicerat den 30:e september rapporterar TT om hur proukrainska demonstranter i Charkiv rev ned en av landets största Leninstatyer. I telegrammet refererar man till ”Russia Today”, utan att förklara källan vidare. Telegrammet publicerades i sju olika tidningar.

I ytterligare ett telegram från i september med rubriken ”Storseger för Putin på Krim” refererar man till ”nyhetsbyrån Tass” utan att nämna att den står under ryska statens kontroll. Det har förekommit brister, men notisen nämner ingenting om valfusk. Putin bekräftas som legitim vinnare i valet på Krim. Nyheten publicerades i SvD, Borås Tidning och Linköpings Tidning. En längre version av samma nyhet där fler kritiska röster kommer fram mot Putin publicerades också i flera tidningar, till TT:s försvar.

I mars i år skickade TT ut ett telegram där det rapporterades om en klosterbrand i Moskva. Nyheten bygger helt på information från RT, och TT beskriver källan som en ”rysk nyhetstjänst”. Telegrammet publicerades i sju medier, bland annat GP, DN, SvD och SVT.

I maj i år skickade TT ut ett telegram där man rapporterade om en ukrainsk lag som ger landet rätt att ställa in betalningar på delar av statsskulden. Så här framställs nyheten i telegrammet:

”Rysslands regering beskriver lagen, som antogs med stor majoritet i tisdags, som första steget mot statsbankrutt. – Det skulle få allvarliga konsekvenser, för Ukraina är det riktigt illa, säger Vladislav Reznik, förste vice ordförande i den ryska dumans finansutskott, enligt nyhetsbyrån Tass.”

TT utelämnar igen att Tass är kontrollerat av ryska staten. Telegrammet publicerades i sex dagstidningar, bland annat DN och DI.

I juli sände TT ut ett telegram om kriget i Jemen, där information från RT återges och refereras till rakt av som en trovärdig nyhetskälla, utan att nämna att den kontrolleras av ryska staten. Telegrammet tog in av sex redaktioner, bland annat Aftonbladet, Expressen och SVT.

Och i augusti skickade TT ut ett telegram som meddelade att Rysslands arme behöver en ”mindre och vassare militär” enligt ”nyhetsbyrån Tass” och därför ska göra sig av med 17.000 soldater. Ingenstans står det att Tass är kontrollerat av ryska staten. Nyheten publicerades i nio tidningar, däribland SvD och GP.

Senare samma månad skrev TT om att f.d. proffsboxaren Roy Jones Jr. erbjöds ett ryskt pass av Putin:

”– Om jag hade ett ryskt pass skulle det vara enklare för mig att resa in och ut. Folk älskar sport här och därför älskar jag det här stället, sade Jones Jr enligt nyhetsbyrån Tass. Putin var positiv till tanken: – Om du tänker ägna en stor del av ditt liv åt aktiviteter i Ryssland kommer vi förstås att uppfylla ditt önskemål med glädje, sade den ryska presidenten…/”.

TT återger rakt av uppgifter från Tass, utan att ange att den kontrolleras av ryska staten. Presidenten framställs som både sympatisk och en vän till idrotten. Mötet mellan Roy Jones och Putin sker även på den annekterade Krim-halvön.  Nyheten publicerades i tretton tidningar, bland annat i Aftonbladet Sport. Händelsen utnyttjades senare av RT, som gjorde en nyhet av att Ukraina svartlistar Roy Jones Jr. på grund av hans relation till Putin.

Slutligen hittade TMI även ett TT-telegram där Sputnik används som källa:

”Svenskt vinföretag satsar pengar i Krim” (TT 2015/04/23)

”Ett helägt dotterbolag till det svenskbaserade företaget Inkerman International planerar investeringar i Krim, särskilt i vinodlingar, rapporterar DN.se med hänvisning till uttalanden från Alexej Lipko, en ukrainsk företrädare för bolaget.  – 120 hektar kommer att öppnas redan i år, sade Lipko vid ett framträdande i Jalta på Krimhalvön nyligen, enligt den ryska nyhetstjänsten Sputnik News…/”

Nyheten är alltså tagen från DN och publicerades i elva olika tidningar. TT väljer att beskriva Sputnik News med ordet ”nyhetstjänst”. Vad som är ännu märkligare är att DN i sin originalnyhet uttryckligen skriver att Sputnik News är en ”internationell propagandasatsning”.

Uppdatering 2015/10/06: I ett av exemplen som publicerades tidigare, “Ryskt flyg `hotade´ USA-plan”, pekades TT felaktigt ut som källa. TMI beklagar detta.



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *