Sakligheten i SVT och SR – en granskning av Granskningsnämnden

Av: Mats Olin | Debatt | April 13, 2016 | Inga kommentarer
Timbro Medieinstitut undersökte åtta friande beslut i Granskningsnämnden.
> Läs artikeln

Lägg ner Granskningsnämnden för radio och tv

Av: Mats Olin | Debatt | Mars 21, 2016 | Inga kommentarer
Efter att ha undersökt hur Granskningsnämnden för radio och tv bedömer kravet på saklighet i Sveriges Radio och SVT kommer Mats Olin till slutsatsen att den borde läggas ner.
> Läs artikeln

Granskningsnämnden granskar inte opartiskhet i Sveriges Radio

Av: Redaktionen | Debatt | Mars 21, 2016 | Inga kommentarer
Granskningsnämnden för radio och tv ska se till att Sveriges Radio och Sveriges Television är opartiska och sakliga. Men ytterligare ett beslut i nämnden, denna gång om hur Sveriges Radio skildrade tomtockupationen i Malmö i höstas, visar att det inte fungerar. Den 13 april presenterar TMI en rapport som är starkt kritisk till granskningsnämndens arbete i stort.
> Läs artikeln

Journalistförening ger felaktiga uppgifter om sponsoravtal med Göteborg

Av: Redaktionen | Debatt | Februari 2, 2016 | Inga kommentarer
Vad händer om granskande journalister tar emot gåvor från dem de ska granska? Föreningen grävande journalisters ordförande Terje Carlsson hävdar först att det kontroversiella sponsoravtalet med Göteborgs Stad har ändrats efter hård kritik.  Men TMI:s uppgifter visar att detta är felaktigt, och Terje Carlsson säger nu att det kommer att ske "inom några dagar". Det är tveksamt om Göteborgs Stad går med på en ändring.
> Läs artikeln

Oenighet i Pressens Opinionsnämnd om felaktigheter i Dagens Nyheter

Av: Redaktionen | Debatt | December 14, 2015 | Inga kommentarer
I våras publicerade Dagens Nyheter uppgifter om Realgymnasiet: företaget sades agera omoraliskt och utnyttja kryphål i lagen. Det ”bemötande” som tidningen publicerade handlade om en annan fråga, och den allvarliga beskyllningen fick aldrig bemötas. Dagens Nyheter ger i artikeln sken av att Realgymnasiet fått bemöta kritiken, men i själva verket har inte skolan varit medveten om beskyllningarna förrän de publicerades av Dagens Nyheter.
> Läs artikeln