Dagens Nyheter upprepar myter om Carema


Dagens Nyheter uppmärksammar idag att det är ett år sedan rapporteringen om Carema startade. DN har som bekant fått omfattande kritik för ensidighet och sakfel, men detta är något som DN aldrig i sak bemött. Istället upprepar DN idag exempelvis myten om blöjvägning och vanvård.

DN har valt att angripa avsändarna istället för att ta sakfrågorna, och hävdat att de som granskat DN är köpta av Carema. En av DN:s kritiker är fackförbundet Vårdförbundets tidning Vårdfokus.
”Även vi fann i vår granskning att den bild som förmedlades av DN och andra medier var ensidig.” skriver Vårdfokus chefredaktör och reporter. Vårdfokus pekar på att uppgifterna om vanvård kommer från ett företag som låg i en långvarig konflikt med Carema. ”De envisa rykten om vanvård som uppkom efter läkarföretaget Trygg Hälsas skrivelse till stadsdelsförvaltningen, och som DN okritiskt återgav, har heller inte gått att belägga med fakta.”
Anser DN att även Vårdförbundet är köpta av Carema?

 




Inga kommentarer



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *