Kraftig ökning av antalet fällda tidningar


Rekordet för antalet fällningar på ett år i Pressens opinionsnämnd är slaget med råge. De senaste åren har det oftast handlat om drygt 30 fällningar per år, som lägst 28. I år har redan snart 70 fällande beslut fattats och fler kan vara på gång. Vad har hänt?

Ökningen förklaras framförallt av tre beslut som alla handlar om TT-artiklar, och som lett till sammanlagt 42 fällningar. Det är inte TT som fällts utan de tidningar som publicerat TT-texterna.

– De tre TT-telegram som genererat många fällningar i år är unika, säger Pressombudsmannen Ola Sigvardsson. Jag kan inte erinra mig några tidigare fällningar av publiceringar av TT-telegram, åtminstone inte de senaste tio åren. Vi har haft några anmälningar mot TT-telegram, men tidigare har de alltid avskrivits.

I år har dessutom Metoo-publiceringar lett till fjorton fällningar i Pressens opinionsnämnd. Till dessa ska läggas att behandlingen av de många publiceringarna om förre chefen för Stockholms stadsteater Benny Fredriksson ännu inte avgjorts, men beslut kanske kommer innan året är slut. Nya Metoo-beslut är enligt uppgift på gång senare i veckan eller i nästa.

Svenska Dagbladet har fällts tre gånger i år baserat på publiceringar av TT-texter. Chefredaktör Fredric Karén kommenterar:
– Efter de här tre fällningarna har TT skärpt sina rutiner, säger han. Vi på Svenska Dagbladet är också mera uppmärksamma på TT-texter nu. Det klart att det har påverkat hur vi ser på det här.

Frågan är om årets fällningar av TT-artiklar är en tillfällighet, eller om Pressens Opinionsnämnd blivit strängare. Att det tidigare förekommit anmälningar mot en grupp tidningar som publicerat samma TT-text står klart, exempelvis i Pressombudsmannens årsberättelse 2014: ”På senare år har det flera gånger hänt att personer anmält alla tidningar som, till exempel, publicerat ett visst TT-telegram.”

Men de har alltså inte lett till en enda fällning. Den observationen leder inte självklart till slutsatsen att tillämpningen eller praxis ändrats, men det skulle kunna vara en indikation på att så är fallet. Pressombudsmannen själv lutar åt att årets tre fall beror på tillfälligheter, men i tidningen Journalistens pod menade han att det kan bero på att TT tagit ut svängarna för mycket under en period.

– Det är nog svårt att hävda att tillämpningen har ändrats hos oss, eftersom vi har haft så få fall. Vi har dykt ned i våra register och vi kan bara erinra oss ett enda fall av massanmälan tidigare, säger Ola Sigvardsson till NMI.

Efter vårens fällningar sa TT redaktionschef Daniel Kjellberg till NMI att TT skärper sina rutiner: ”Vi har bland annat stramat åt vår publicistiska policy och inskärpt vikten av att leva upp till den i alla delar av vår redaktionella organisation. Detta gäller inte minst när vi citerar uppgifter ur andra medier och vi gör i dag mer eget arbete i form av kontroller av kritiska uppgifter.”

Även i det senast aktuella fallet, där en busschaufför felaktigt anklagades för att ha visa porrfilm för skolbarn, har TT tagit sin nyhet direkt från en annan redaktion utan att på egen hand kontrollera uppgifter. I den här fallet kom uppgifterna från tidningen Norran. Men det ska sägas att detta gjordes redan 2017, innan TT aviserade skärpningar.

Imorgon på NMI: Den felaktiga TT-texten är fortfarande publicerad av minst 15 tidningar.



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *