Medieskugga över EU:s varning om hög arbetslöshet i Sverige

EU-kommissionen publicerade igår en rapport om sårbarheter inom svensk ekonomi och varnade specifikt för Sveriges stigande ungdomsarbetslöshet. Nyhetsbyrån Direkt skrev om rapporten, men inga av de breda nyhetsmedierna har plockat upp nyheten. Endast Di, Placera och Tidningen Näringslivet återpublicerade nyhetsbyråns text om EU-kommissionens varningar.

 
Foto Sara Kurfeß på Unsplash

”En ny varningslampa har börjat blinka i svensk ekonomi. Hög ungdomsarbetslöshet har tillkommit i EU-kommissionens årliga granskning av sårbarheter i svensk ekonomi.” skriver Nyhetsbyrån Direkt.

Kommissionens granskning visar att arbetslösheten i Sverige ökat till 8,3 procent för 2020, samtidigt som ungdomsarbetslösheten ökat med hela 6 procentenheter mellan 2018–2020 och därmed uppgått till 24 procent för 2020. Detta menar alltså kommissionen är så pass oroande att man ser det som en sårbarhet inom svensk ekonomi.

Kommissionen varnar även för en stigande skuldsättning inom privat sektor som uppgått till rekordnivåer för 2020 på 215 procent av BNP, något som drivs på av stigande bostadspriser. EU:s riktmärke är att skuldsättningen inte bör överstiga 133 procent av BNP.

Gårdagens turbulens i riksdagen var av stort nyhetsvärde och det är förståeligt att redaktionerna runtom i landet riktade blickarna dit. Samtidigt har den höga arbetslösheten pekats ut som en av Sveriges största ekonomiska utmaning av såväl OECD, Finansinspektionen som av flera riksdagspartier.

När då EU-kommissionen publicerar en rapport som varnar för en oroande trend på den svenska arbetsmarknaden är det anmärkningsvärt att inga av landets breda nyhetsredaktioner plockat upp nyheten.

NMI har sedan juli i år granskat hur DN, SR och SVT rapporterat om frågor som berör arbetsmarknaden och arbetslösheten och kan konstatera att intresset över tid varit svalt.

Pamina Falck

Mediegranskare Näringslivets medieinstitut

Inga kommentarer



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.