Så rapporterade den borgerliga pressen 1989

Av: Carl-Vincent Reimers | Debatt | November 8, 2019 | Inga kommentarer
Den 9 november är det trettio år sedan Berlinmuren brakade samman och kommunismens tid i Centraleuropa tog slut. Men hur rapporterade egentligen svensk media när det begav sig? NMI återpublicerar granskning från 2010.
> Läs artikeln

GP fällt för fuskanklagelser

Av: Redaktionen | Debatt | April 15, 2014 | Inga kommentarer
Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist. I april förra året pekade GP ut Le Pain Français som lönebidragsfuskare på sammanlagt sex förstasidor under en vecka, i ett femtontal nyhetssidor och dessutom i debatt- och ledarartiklar. Det var en förödande kraftfull kritik som höll på att knäcka företaget. Fallet visar vilken enorm makt medier har gentemot enskilda. Tog då GP tillräckligt ansvar för att uppgifterna var korrekta? Svaret är nej, enligt Pressens Opinionsnämnd.
> Läs artikeln