Så rapporterade den borgerliga pressen 1989


Den 9 november är det trettio år sedan Berlinmuren brakade samman och kommunismens tid i Centraleuropa tog slut. Men hur rapporterade egentligen svensk media när det begav sig? NMI återpublicerar granskning från 2010.

2010 publicerade Timbro medieinstitut rapporten “Berlinmurens fall: En bild av Sverige”. I rapporten undersöker Daniel Kolm och Anders Ydstedt den svenska borgerliga pressens rapportering kring Berlinmurens fall mellan den 1 och 18 november 1989.

      Bild: Kollage, Svenska Dagbladets förstasida, lördagen den 11 november 1989 & Östtyska soldater vid muröppningen 

I rapporten har 315 artiklar på nyhetsplats och 27 ledarartiklar granskats i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan och Svenska Dagbladet. Granskningen visar bland annat att av totalt 22 artiklar som berör frågan om Tysklands återförening var 21 artiklar negativa till en sådan.

Rapporten återger många av de skeptiska synpunkter som framhålls i medierapporteringen, dels mot ett enat Tyskland och mot ett införande av ett kapitalistiskt system i Östtyskland, men också den svenska regeringens och näringslivets reaktioner. Den 14 november rapporterar DN till exempel om riskerna för EG med en tysk återförening, och citerar den förre franske presidenten Valéry Giscard d’Estaing som sagt att “Ett enat Tyskland vore döden för EG”.

Rapportförfattarna framhåller också att Sveriges internationella politiska ambitioner att företräda alliansfria stater förutsatte DDR:s existens, vilket kan ha påverkat mediebilden av murens fall.

Ladda ner rapporten “Berlinmurens fall” i pdf här.



Carl-Vincent Reimers

Projektledare

Inga kommentarer



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *