TV4 saknade stöd för anklagelse om förfalskning


TV4:s Fuskbyggarna med Martin Timell och Lennart Ekdahl anklagade 2011 byggföretaget Järntorget för en rad fel och fusk i samband med bygget av en villa och den tvist som därefter uppstod mellan Järntorget och husköparna.

TV4-journalisterna tecknar bilden av ett oseriöst företag som på punkt efter punkt lurar och bedrar sina kunder. En av de allvarligaste anklagelserna var att Järntorget skulle ha förfalskat ett kvalitetsintyg.

Martin Arkad, som då var vd för Järntorget Bostad AB, var den person som Fuskbyggarna pekade ut som ansvarig. Han anmälde programmet och skrev bland annat:

“Dessutom påstår de (Fuskbyggarna, reds anm), under en timme på bästa sändningstid, med tvisten som underlag att den part som i allt väsentligt vunnit i domstolen är en fuskbyggare.”

Domen slog fast att det byggfel som husköparna protesterade emot i själva verket var orsakat av köparna själva. Martin Arkad protesterade också offentligt genom att skriva en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Granskningsnämnden fällde TV4. Nämnden menade bland annat att TV4 saknade stöd för påståendet om det förfalskade intyget, och att TV4 brutit mot sändningstillståndet på ytterligare några punkter. Däremot vill inte nämnden ta ställning i frågan om det eventuella byggfelet, trots att det alltså var prövat i domstol, där Järntorgets skuld avvisats.

”Nämnden anser att de påståenden som TV4 gjorde i programmet, om att försäkringarna inte gällde och att Järntorget hade förfalskat intyg, saknar stöd.”, skrev Granskningsnämnden.

För TV4 innebar fällningen att man var tvungen att offentliggöra beslutet ”på lämpligt sätt”. Hur programmet Fuskbyggarna påverkade Järntorget är svårare att exakt bedöma i kronor och ören, men företagets rykte svärtades ner och det skapades osäkerhet om man kunde lita på Järntorget.

Att det blev en tuff tid för Martin Arkad står helt klart:
– Det handlade om månaders jobb med att hantera kunder och andra som undrade, säger han till Näringslivets medieinstitut.

Självklart kostade detta pengar, inte minst i formen av arbetstid.

Martin Arkad sa 2011: Det kändes som jag blivit utsatt för ett övergrepp där jag inte hade någon som helst chans att få försvara mig vad jag än gjorde. Han berättade också om hur han drabbades av sömnproblem.

Hur påverkades företaget Järntorget av Fuskbyggarna?
– Jag trodde det skulle bli många tappade affärer, men det blev inte så allvarligt. Ingen kund hoppade av avtal, men några hoppade av preliminära bokningar, säger Martin Arkad.

Martin Arkad menar att det är svårt att bedöma skadan eftersom efterfrågan vid den här tidpunkten var mycket stor, och även om kunder kan ha påverkats negativt av Fuskbyggarna så fanns det andra som kom till.

Magnus Arkad lämnade nyligen posten som koncernchef för Järntorget, men för honom är den här historien inte över. Han är på väg att starta eget men avstår från att använda sitt eget efternamn i företagsnamnet eftersom det fortfarande är förknippat med TV4:s osakliga anklagelser.

Järntorget är ett familjeägt företag med 87 medarbetare enligt senaste årsredovisningen. Företaget omsatte runt 500 mkr per år vid tidpunkten för TV4-programmet.

Foto: Linus Hallsénius/Tv4

Fler exempel:
Göteborgs-Posten fuskanklade café
Sydsvenskan publicerade ogrundad brottsanklagelse



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *