Tyst i svenska medier om vitrysk blockad


Under onsdagen besökte en grupp vitryska journalister Näringslivets medieinstitut. En av frågorna som diskuterades var de vitryska myndigheternas blockering av nyhetsplatsen charter97.org från och med den 24 januari i år för vitryska läsare.

Charter97.org är den kanske viktigaste nyhetskanalen för oberoende journalistik om Vitryssland, och pressfrihetsorganisationen Reporters without borders fördömde blockeringen.

De svenska nyhetsmediernas rapportering om blockeringen har varit minimal. TT har skrivit en nyhetstext som har publicerats av ett antal tidningar, bland annat Svenska Dagbladet och Göteborgsposten. Några fler svenska nyhetstexter har NMI inte kunnat hitta. Exempelvis finns ingen information alls om händelsen på Sveriges Radios, Dagens Nyheters och SVT:s hemsidor.

De 20 år som Charter97.org funnits har kantats av arresteringar, trakasserier, fängslingar och misshandel från den vitryska regimens sida, skriver redaktionen i ett rop på hjälp från omvärlden.

Den nuvarande chefredaktören Natallia Radzina, som deltog i mötet på Näringslivets medieinstitut, fängslades i Vitryssland 2010 och flydde därefter från landet. Sedan dess har hon drivit nyhetssiten från Polen med cirka 20 medarbetare. Charter97.org uppger 250 000 dagliga unika besökare före blockeringen.

Bild: Möte på Näringslivets medieinstitut. Natallia Radzina är andra personen från höger. 



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *