Bemötande från Kristianstadsbladet: kanske skulle ha gjort en uppföljning
Media | maj 24, 2019
Jörgen Svensson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Kristianstadsbladet, svarar på kritiken mot tidningen.
”Det var den största krisen vi hade att hantera i vårt företag”
Granskning | maj 24, 2019
En familjedriven vårdklinik hängdes ut i den lokala pressen för att ha givit felaktig vård. Men läkaren som påstods ha gjort fel fick inte komma till tals, istället baserades hela artikeln på en missnöjd patients uppgifter. I efterhand konstaterades att vården bedrevs på ett korrekt sätt, men tidningen publicerade aldrig någon rättelse. Läkaren berättar nu, tio år efter det inträffade, för Näringslivets medieinstitut (NMI) hur han upplevde den värsta perioden i sitt yrkesliv.
Oschysst bemötande i Vallentuna Nyheter
Granskning | maj 13, 2019
Ett vårdföretag hängdes felaktigt ut för att ha nekat en äldre man vård men företaget fick aldrig en rättvis chans att ge ett bemötande. Företag har mycket små möjligheter att få rätt mot media, något som Näringslivets medieinstitut (NMI) har skildrat i olika sammanhang.
Företag avstår från att anmäla till PO
Granskning | maj 6, 2019
Företag sägs ha två möjligheter att få sin sak prövad i Pressens opinionsnämnd: rättelse av felaktig sakuppgift och genmäle. Men rätten till rättelse, har dock aldrig blivit prövad i nämnden. I praktiken innebär det att företag enbart tycks ha rätt till genmäle i efterhand.
Medier uppmärksammar NMI:s rapport om EU-bevakningen
Granskning | april 30, 2019
NMI:s rapport om kvaliteten på svensk EU-rapportering som presenterades förra veckan (24/4) har uppmärksammats i flera medier i landet.