Radikalt förändrad mediebild av bostadsbristen

Granskning | mars 4, 2015

I en debattartikel i Dagens Samhälle sammanfattar Timbro Medieinstitut tre års granskning av nyhetsrapporteringen om hyresregleringen.

LÄS MER


Sanning och lögn töjbara begrepp för Saudiavslöjare

Granskning | november 25, 2014

”Allt i boken har hänt i verkligheten”. Så inleds boken Saudivapen av Bo-Göran Bodin och Daniel Öhman, som handlar om hur det gick till när Sveriges Radio-reportrarna arbetade fram nyheterna om Sveriges militära samarbete med Saudiarabien. Saudiavslöjandet har höjts till skyarna och belönats med priser. Det var onekligen ett stort avslöjande att chefer vid en svensk myndighet medverkat till att starta ett bolag för att göra hemliga militära affärer med Saudiarabien.

LÄS MER


Sydsvenskan medger brister i bevakningen av tågkonflikten

Granskning | november 13, 2014

Sydsvenskans bevakning av sommarens tågstrejk var obalanserad och lutade kraftigt till fackets fördel, visar en granskning. Bland annat får allvarliga anklagelser om missbruk av timanställningar aldrig bemötas av Veolia. ”Skevheten kommer inte med ett uppsåt”, säger Sydsvenskans nyhetschef Jonas Nyrén.

LÄS MER


Svag upprättelse för felaktigt utpekad fuskbyggare

Granskning | september 30, 2014

Vad händer efter att Granskningsnämnden har fällt ett TV-inslag för bristande saklighet? Enligt lag ska programföretaget göra en pliktsändning som offentliggör beslutet ”på lämpligt sätt”. Men den drabbade part som hoppas på upprättelse, riskerar att bli besviken.

LÄS MER


Mediemångfald – saken controllerar sig sielf?

Media | september 17, 2014

Offentlighetsprincipen och tryckfriheten firar snart 250 år i Sverige. Hur den kom till och framförallt den roll som prästen Anders Chydenius spelade - som opinionsbildare och som parlamentariker – beskriver Nils Erik Forsgård i den nyutkomna "Ingens herre, ingens träl" (Timbro).

LÄS MER


SVT-reporter dolde politisk aktivism

Granskning | augusti 19, 2014

Uppgifter som Timbro Medieinstitut tagit fram visar att SVT-journalisten Jens Ergon i hemlighet var med och planerade och genomförde aktiviteter i förra riksdagsvalrörelsen för ”Nätverket för gemensam välfärd” som står långt ut på politikens vänsterkant. Jens Ergon spökskrev helt eller delvis en debattartikel med rubriken ”Sverige håller på att slitas sönder” som argumenterade för att stoppa privatiseringar i välfärden som sades leda till ökade ekonomiska klyftor. Nätverket för gemensam välfärd ordnade så att ett dussin kändisar skrev under artikeln som publicerades på svd.se. 

LÄS MER



SVT har fortsatt förtroende politiskt aktiv reporter

Granskning | augusti 19, 2014

SVT:s vetenskapsreporter Jens Ergon har ett långvarigt engagemang på den politiska vänsterkanten bakom sig. Han blev fast anställd på SVT 2007 och då jobbade han uteslutande med naturvetenskap. Det var då viktigt att han inte skulle jobba med samhällsfrågor, berättar Anna Schytt, som är chef för SVT:s vetenskapsredaktion. 

LÄS MER


SVT-reporter dolde politisk aktivism

Granskning | augusti 19, 2014

Uppgifter som Timbro Medieinstitut tagit fram visar att SVT-journalisten Jens Ergon i hemlighet var med och planerade och genomförde aktiviteter i förra riksdagsvalrörelsen för ”Nätverket för gemensam välfärd” som står långt ut på politikens vänsterkant.

LÄS MER


GP fällt för fuskanklagelser

Granskning | april 15, 2014

Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist. I april förra året pekade GP ut Le Pain Français som lönebidragsfuskare på sammanlagt sex förstasidor under en vecka, i ett femtontal nyhetssidor och dessutom i debatt- och ledarartiklar. Det var en förödande kraftfull kritik som höll på att knäcka företaget. Fallet visar vilken enorm makt medier har gentemot enskilda. Tog då GP tillräckligt ansvar för att uppgifterna var korrekta? Svaret är nej, enligt Pressens Opinionsnämnd.

LÄS MER


GP fällt för fuskanklagelser

Granskning | april 15, 2014

Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist.

LÄS MER


GP fällt för fuskanklagelser

Granskning | april 15, 2014

Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist. I april förra året pekade GP ut Le Pain Français som lönebidragsfuskare på sammanlagt sex förstasidor under en vecka, i ett femtontal nyhetssidor och dessutom i debatt- och ledarartiklar.

LÄS MER


Ljudfil avslöjar Uppdrag gransknings intervjumetod

Granskning | mars 31, 2014

När Minervaskolan intervjuades av Uppdrag granskning spelade de själva in intervjun. Deras ljudupptagning visar hur Uppdrag gransknings reporter under intervjun presenterar fel uppgifter och gör det omöjligt för skolan att försvara sig.

LÄS MER