Slarvig medieetik leder till frågor om systemet fungerar som det ska

Granskning | juni 18, 2018

Medieetikens viktigaste roll är att skydda enskilda personer för omotiverat intrång i privatlivet. Men när Pressens Opinionsnämnd nyligen fällde tidningar för ogrundade anklagelser mot en namngiven person så fortsätter intrånget i flera tidningar som om inget hade hänt. Näringslivets medieinstituts granskning visar på bristande rutiner och slarv på exempelvis Metro, GT, Sydsvenskan och Aftonbladet.

LÄS MER


Svt:s webb laglöst land

Granskning | juni 12, 2018

Namnpubliceringar i samband med anklagelser är en het medieetisk fråga och handlar inte bara kulturkändisar och journalister. När en namngiven läkare anklagas på svaga grunder avslöjas svagheter i redaktionernas rutiner. Både SVT, Svenska Dagbladet och TT aviserar skärpningar, och agerar när Näringslivets medieinstitut granskar.

LÄS MER


TT betalar tidningarnas "böter" på 750.000 kr

Granskning | juni 1, 2018

I förrgår fälldes runt 30 tidningar för att de publicerat anklagelser med svagt stöd mot en namngiven person. Tidningarna hade puclicerat en TT-text, och TT hade i sin tur citerat SVT. De tidningar som fällts kommer att behöva betala en avgift på mellan 13.000 och 32.000 kronor, men TT går in och tar kostnaden.

LÄS MER


Visstid rött skynke för journalister

Granskning | maj 30, 2018

Socialdemokraterna vill slopa anställningsformen "allmän visstid" meddelar Sveriges Radio. När medier rapporterar om den här frågan finns det anledning att lyssna kritiskt. Journalisternas egna erfarenheter färgar rapporteringen, visade en undersökning av Timbro Medieinstitut.

LÄS MER


Företagen rättslösa gentemot medier

Granskning | maj 24, 2018

Näringslivets medieinstitut presenterar idag tre fall som beskriver hur Göteborgs-Postens, Tv4:s och Sydsvenskans publiceringar av spekulativa eller felaktiga uppgifter lett till ekonomisk skada för de företag som anklagats för fusk och brott.

LÄS MER


TV4 saknade stöd för anklagelse om förfalskning

Granskning | maj 24, 2018

TV4:s Fuskbyggarna med Martin Timell och Lennart Ekdahl anklagade 2011 byggföretaget Järntorget för en rad fel och fusk i samband med bygget av en villa och den tvist som därefter uppstod mellan Järntorget och husköparna.

LÄS MER


Sydsvenskan publicerade ogrundad brottsanklagelse

Granskning | maj 24, 2018

Företaget Tambourine Studios AB anklagades i Sydsvenskan för att ha försnillat kundernas pengar. Men brottsanklagelserna som Sydsvenskan publicerade visade sig vara grundlösa.

LÄS MER


Göteborgs-Posten saknade fog för fuskanklagelser

Granskning | maj 24, 2018

I april 2013 publicerade Göteborgs-Posten en serie artiklar där café-företaget Le Pain Français anklagades för bland annat fusk med lönebidrag.

LÄS MER


Norsk faktagranskning även av journalistik

Granskning | april 25, 2018

Idag lanserar fem medieföretag faktiskt.se som ska faktakolla bland annat politikers uttalanden och bidra till ”faktabaserad offentlig debatt”. Någon granskning av journalistik ser det inte ut att bli.

LÄS MER


Nils Funcke: Öka medieprövningens självständighet gentemot staten

Nyheter | april 20, 2018

Debatten om hur medierna sköter sitt jobb går het. Men när medieföretagen presenterar ett förslag till ny Medieombudsman som ska göra det enklare för allmänheten att anmäla publiceringar verkar ingen bry sig.

LÄS MER


Sökes: projektledare för granskning om ekomaten

Granskning | april 4, 2018

Det publiceras mängder med nyheter om så kallad ekomat: mat som är producerad i ekologiskt jordbruk. Publiciteten kritiserades nyligen av professor Torbjörn Fagerström på SvD Kultur :  "Journalisterna har helt svalt ekopropagandan" skrev  han.

LÄS MER


Medieetiken: krävs större engagemang för dem systemet är till för

Nyheter | april 4, 2018

Mats Olin skriver på SvD Debatt om förslaget till en ny Medieombudsman.

LÄS MER


Tyst i svenska medier om vitrysk blockad

Nyheter | mars 21, 2018

Under onsdagen besökte en grupp vitryska journalister Näringslivets medieinstitut. En av frågorna som diskuterades var de vitryska myndigheternas blockering av nyhetsplatsen charter97.org från och med den 24 januari i år för vitryska läsare.

LÄS MER