Tidningen Chef försvarar hårda ord

Granskning | november 13, 2013

I juni publicerade tidningen Chef, som ägs av den fackliga organisationen Ledarna, förödande kritik av vd:n för börsbolaget Poolia. Hon fick det sämsta resultatet i ”chefstestet” någonsin och anonyma medarbetare kritiserade henne i mycket hårda ordalag.

LÄS MER


SVT partiska om friskolor

Granskning | september 6, 2013

SVT Nyheters chef Ulf Johansson svarar på frågor om varför SVT inte berättar om de friskolor som hotas av nedläggning. I tre studier har Timbro Medieinstitut visat att SVT är partiska om friskolorna.

LÄS MER


Ola Gefverts bästa argument klipptes bort i radiodokumentär

Granskning | juni 1, 2013

I januari  2013 sände Sveriges Radio dokumentären ”Den fastspända flickan”. Programmet fick stor uppmärksamhet och inte minst kritiserades psykiatern Ola Gefvert. Han förtjänade hård kritik för allvarliga fel. Men frågan är om han fick en chans att försvara sig.

LÄS MER


GP lyfter fram kritiken mot GP

Granskning | maj 15, 2013

Heder åt Göteborgs-Posten som idag publicerar en artikel om den kritik som riktats mot tidningen, av bland annat Timbro Medieinstitut. GP redogör för kritiken, bemöter den och låter även TMI komma till tals.

LÄS MER


”GP:s uppgifter stämmer inte med verkligheten”

Granskning | maj 7, 2013

I går skrev TMI om Göteborgs-Postens rapportering om kafé-företaget Le Pain Français. Påståendena om att företaget fuskar är inte det enda som vilar på tvivelaktiga grunder i GP:s rapportering om företaget. Även omfattningen av det påstådda fusket väcker frågor. 

LÄS MER


Intervju med Göteborgs-Posten om Le Pain Français

Granskning | maj 6, 2013

Intervjuer med Göteborgs-Postens nyhetschef och reporter den 26 april 2013 angående Le Pain Français. 

LÄS MER


GP stämplar kafé som bidragsfuskare på mycket tveksamma grunder

Granskning | maj 6, 2013

Idag startar TMI en granskning av Göteborgs-Posten. Det handlar om en anklagelse om bidragsfusk riktad mot ett kaféföretag i Göteborg, som visar sig sakna tillräcklig grund.

LÄS MER


Kalla Fakta fel ute om Kambodja

Granskning | november 7, 2012

TV4:s Kalla Fakta har pekat ut klädföretaget H&M som rovgirigt, eftersom företagets underleverantörer i Kambodja betalar löner på tre kronor i timmen. Niels Westy Munch-Holbek har på den danska bloggen Punditokraterna borrat i hur det ser ut i Kambodja och han är mycket kritisk till hur Kalla Fakta har beskrivit frågan. 

LÄS MER


Sveriges Radio inte intresserat av näringsklimat

Granskning | oktober 23, 2012

När det är dåliga tider minskar exporten, företagen varslar och folk förlorar jobbet. Det är inget som går att göra åt det. Då finns arbetsförmedlingen som tar hand om att skaffa nya jobb. Så ser nyheterna om varsel ut de senaste två veckorna. De svenska företagen och deras medarbetare beskrivs som hjälplösa i en global ekonomi. Motmedlet är arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

LÄS MER


Dagens Nyheter upprepar myter om Carema

Granskning | oktober 11, 2012

Dagens Nyheter uppmärksammar idag att det är ett år sedan rapporteringen om Carema startade. DN har som bekant fått omfattande kritik för ensidighet och sakfel, men detta är något som DN aldrig i sak bemött. Istället upprepar DN idag exempelvis myten om blöjvägning och vanvård.

LÄS MER


Dagens Nyheter mörkade Caremakonflikt

Granskning | februari 1, 2012

När Dagens Nyheter startade rapporteringen om vanvård vid Carema Cares äldreboende Koppargården var ett läkarföretag huvudkällan. Vad DN inte berättade var att läkarföretaget hade starka motiv att angripa Carema Care.

LÄS MER


Ekot tänjer gränserna för sin maktutövning

Granskning | december 16, 2009

I en intervju med Ekots Daniel Öhman försöker Second Opinion ta reda på hur det gick till när grisnyheten skapades och vilka överväganden som styrde Ekots rapportering. Resultatet är en kritisk analys av hur Ekot använder sin makt. 

LÄS MER


1 8 9 10