Granskningsnämnden friar inslag som vilseleder

Av: Redaktionen | Debatt | Inga kommentarer | december 20, 2012
För en vecka sedan friade Granskningsnämnden för radio och tv en serie inslag av SR P4 Norrbotten (SR), som handlar om bostadshyror i Pajala. Eftersom inslagen är vilseledande finns det anledning att rikta kritik mot nämndens beslut.

LÄS MER

Kalla Fakta fel ute om Kambodja

Av: Redaktionen | Debatt | Inga kommentarer | november 7, 2012
TV4:s Kalla Fakta har pekat ut klädföretaget H&M som rovgirigt, eftersom företagets underleverantörer i Kambodja betalar löner på tre kronor i timmen. Niels Westy Munch-Holbek har på den danska bloggen Punditokraterna borrat i hur det ser ut i Kambodja och han är mycket kritisk till hur Kalla Fakta har beskrivit frågan. 

LÄS MER

Sveriges Radio inte intresserat av näringsklimat

Av: Redaktionen | Debatt | Inga kommentarer | oktober 23, 2012
När det är dåliga tider minskar exporten, företagen varslar och folk förlorar jobbet. Det är inget som går att göra åt det. Då finns arbetsförmedlingen som tar hand om att skaffa nya jobb. Så ser nyheterna om varsel ut de senaste två veckorna. De svenska företagen och deras medarbetare beskrivs som hjälplösa i en global ekonomi. Motmedlet är arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

LÄS MER

Dagens Nyheter upprepar myter om Carema

Av: Redaktionen | Debatt | Inga kommentarer | oktober 11, 2012
Dagens Nyheter uppmärksammar idag att det är ett år sedan rapporteringen om Carema startade. DN har som bekant fått omfattande kritik för ensidighet och sakfel, men detta är något som DN aldrig i sak bemött. Istället upprepar DN idag exempelvis myten om blöjvägning och vanvård.

LÄS MER

Dagens Nyheter mörkade Caremakonflikt

Av: Mats Olin | Debatt | Inga kommentarer | februari 1, 2012
När Dagens Nyheter startade rapporteringen om vanvård vid Carema Cares äldreboende Koppargården var ett läkarföretag huvudkällan. Vad DN inte berättade var att läkarföretaget hade starka motiv att angripa Carema Care.

LÄS MER