Pressetiskt bottenrekord för Svenska Dagbladet


Svenska Dagbladet har i år fällts fem gånger i Pressens Opinionsnämnd. Det är ett bottenrekord som chefredaktör Fredric Karén delvis skyller på TT och ändar tidningens policy för att undvika upprepning.

För tredje gången i år fäller Pressens Opinionsnämnd Svenska Dagbladet för texter som kommer från TT. SvD:s chefredaktör och ansvariga utgivare Fredric Karén har i de pressetiska utredningarna tre gånger argumenterat för att TT är en källa som man måste kunna lita på, och att det är ”praktiskt omöjligt att kontrollera alla detaljer och uppgifter i de hundratals telegram som kommer från TT varje dag”. Och Pressombudsmannen har tre gånger understrukit att det är Svenska Dagbladet som måste ta ansvar för uppgifterna. Det verkar som om det finns en skillnad i synen på vem som måste kontrollera vad.

Håller argumentet att man kan lita på TT?
– Det tycker jag i stort att det gör, säger Fredric Karén. TT har själva medgivit att det varit misstag från deras sida. De har bett om ursäkt och de har skärpt sina rutiner.

Läs NMI:s granskning av TT:s falska porrfilmsnyhet.

Pressombudsmannen och Pressens opinionsnämnd argumenterar för att tidningen måste ta ansvar för att uppgifterna är korrekta, hur ser du på det?
– Jag ställer upp på det till hundra procent, varje tidning är ansvarig. Men i praktiken måste jag ofta delegera utgivaransvaret.

Fredric Karéns resonemang går ut på att behandla TT på samma sätt som han behandlar egna redaktörer på Svenska Dagbladet. Man måste kunna delegera ansvaret för publicistiska beslut, och ha rutiner så att alla inblandade vet när de måste signalera för svåra situationer som kan behöva involvera ansvarig utgivare.

– Det som vi klandras för är detaljer. Till exempel att en person skulle kunna blir utpekad genom att ange bussbolagets namn och skolans namn, då begränsar man det antal personer som det kan handla om. Den typen av detaljer hade vi nog inte publicerat om det var vi själva som skrev texten. Här har det brustit hos TT. Men vi publicerar 200-250 artiklar varje dag och jag personligen granskar förstås inte alla dem och jag måste kunna lita på TT.

Du säger detaljer, men är det inte en allvarlig anklagelse som drabbar en enskild person hårt?
– Jo, det förstår jag. Efter de här tre fällningarna har TT skärpt sina rutiner. Vi på Svenska Dagbladet är också mera uppmärksamma på TT-texter nu. Det klart att det har påverkat hur vi ser på det här.

Läs Pressombudsmannen Ola Sigvardssons kommentarer till TT-fälningarna.

Fredric Karén argumenterar för att Svenska Dagbladet genom TT har försökt nå den utpekade personen. Men Pressombudsmannen skriver: “Oavsett vilka åtgärder TT vidtagit, ligger det pressetiska ansvaret för att låta den utpekade komma till tals på den publicerande tidningen.”

Håller du med om det?
– Min uppfattning var fram till det här beslutet att om TT har försökt nå personen så räcker det, säger Fredric Karén.

Kommer ni att ändra er policy nu?
– Det har vi redan gjort. I de fall där TT inte nått personen och vi ser att personen kan lida publicitetsskada så måste vi söka personen själva. Däremot om TT nått personen så kommer vi att nöja oss med det. Vi måste utgå ifrån att TT gör jobbet, det är det som vi betalar dem för.

Har det hänt tidigare att Svenska Dagbladet fällts tre gånger på ett år?
– Vi har faktiskt fällts fem gånger i år, det är absolut ett rekord, konstaterar Fredric Karén. I modern tid har vi aldrig klandrats så många gånger. Vi brukar ligga på noll, max två. Det är klart att det är tråkigt. Men varje klander leder till en bra diskussion på redaktionen, och rutiner kan rättas till.

Fredric Karén menar att det mer är en slump att Svenska Dagbladet fällts fem gånger i år eftersom dessa tre TT-artiklar anmälts och fällts.

– Det är svårt att säga att det skulle bero på att Pressens opinionsnämnd skärpt rutinerna, säger han.

 



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *