Pressetiskt bottenrekord för Svenska Dagbladet

Av: Mats Olin | Granskning | November 7, 2018 | Inga kommentarer
Svenska Dagbladet har i år fällts fem gånger i Pressens Opinionsnämnd. Det är ett bottenrekord som chefredaktör Fredric Karén delvis skyller på TT och ändar tidningens policy för att undvika upprepning.
> Läs artikeln

Slarvig medieetik leder till frågor om systemet fungerar som det ska

Av: Mats Olin | Granskning | Juni 18, 2018 | En kommentar
Medieetikens viktigaste roll är att skydda enskilda personer för omotiverat intrång i privatlivet. Men när Pressens Opinionsnämnd nyligen fällde tidningar för ogrundade anklagelser mot en namngiven person så fortsätter intrånget i flera tidningar som om inget hade hänt. Näringslivets medieinstituts granskning visar på bristande rutiner och slarv på exempelvis Metro, GT, Sydsvenskan och Aftonbladet.
> Läs artikeln

Oenighet i Pressens Opinionsnämnd om felaktigheter i Dagens Nyheter

Av: Redaktionen | Granskning | December 14, 2015 | Inga kommentarer
I våras publicerade Dagens Nyheter uppgifter om Realgymnasiet: företaget sades agera omoraliskt och utnyttja kryphål i lagen. Det ”bemötande” som tidningen publicerade handlade om en annan fråga, och den allvarliga beskyllningen fick aldrig bemötas. Dagens Nyheter ger i artikeln sken av att Realgymnasiet fått bemöta kritiken, men i själva verket har inte skolan varit medveten om beskyllningarna förrän de publicerades av Dagens Nyheter.
> Läs artikeln

GP fällt för fuskanklagelser

Av: Redaktionen | Granskning | April 15, 2014 | Inga kommentarer
Pressens Opinionsnämnd har fällt Göteborgs-Posten för ogrundade fuskanklagelser mot caféföretaget Le Pain Français. TMI granskade fallet i våras och påpekade redan då denna brist. I april förra året pekade GP ut Le Pain Français som lönebidragsfuskare på sammanlagt sex förstasidor under en vecka, i ett femtontal nyhetssidor och dessutom i debatt- och ledarartiklar. Det var en förödande kraftfull kritik som höll på att knäcka företaget. Fallet visar vilken enorm makt medier har gentemot enskilda. Tog då GP tillräckligt ansvar för att uppgifterna var korrekta? Svaret är nej, enligt Pressens Opinionsnämnd.
> Läs artikeln