SVT & SR kommenterar det norska nyhetsexperimentet


Det norska public servicebolaget NRK har mötts av hård kritik efter att det uppdagats att bolaget manipulerat nyheter på en gymnasieskola i staden Lilleström. NMI har frågat hur Sveriges Television och Sveriges Radio ser på det som hänt.

Manipuleringen var del av ett experiment för att se om felaktiga nyheter kunde påverka de politiska åsikterna inför det norska skolvalet, som en del av det granskande samhällsprogrammet Folkeopplysningen. Efter skolvalet meddelade NRK eleverna om experimentet, i vilket man bland annat publicerat falska nyheter där man medvetet framställt norska Senterpartiet i positiv dager. I resultatet kunde en uppgång för partiet registreras från 2 till 3,1 procent.

Enligt NRK:s etikredaktör Per Arne Kalbakk syftade experimentet till att uppmärksamma elever på desinformation och falska nyheter, även om han förstår att det kan provocera. NRK:s VD Thor Gjermund Eriksen säger i en kommentar till norska Dagbladet att han inte var informerad om projektet.

Även i Sverige har debattörer reagerat på public servicebolagets experiment. I Dagens Nyheter skriver ledarskribenten Lisa Magnusson att påverkansexperiment skickar en signal till mediakonsumenterna om att NRK är opålitliga och att påverkansexperiment borde genomföras under ”kontrollerade, vetenskapliga former”.

NMI har ställt frågan till SR och SVT om hur de svenska public servicebolagen ser på det norska experimentet. SVT:s programdirektör Jan Helin svarar att han ser det ”som ett mycket olyckligt och ogenomtänkt experiment” och att det ”absolut inte” kan bli aktuellt med något motsvarande från SVT.

SR:s programchef Björn Löfdahl vill inte kommentera det norska fallet men säger också till NMI att det inte skulle vara aktuellt med något liknande experiment från Sveriges Radios sida.



Carl-Vincent Reimers

Projektledare

Inga kommentarer



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *