Ingen systematisk utvärdering på Sveriges Radio


Efter att ha lyssnat igenom drygt 300 inslag i Sveriges Radio i augusti och september, som alla innehåller något av en rad företagsrelaterade ord, kan det slås fast att villkoren för företagandet inte är något som inte intresserar Sveriges Radio särskilt mycket.

Chefen för Ekots ekonomiredaktion Anders Billing är inte förvånad över resultatet:
– Villkoren för företagare ingår i vårt uppdrag, och vi gör sådana nedslag. Vi återkommer till de här frågorna då och då. Men de stora ekonomiska händelserna är vårt huvuduppdrag. Det är viktigt för företagen för att de ska kunna fatta sina beslut, säger han.

Bild: typisk företagsbevakning i Ekot.

Anders Billing leder en av de största ekonomiredaktionerna i Sverige. Den producerar drygt 100 inslag per månad. Man konstatera att han saknar verktyg för att följa upp det som sänts på det sätt som NMI gjort. På frågan om hur utvärdering sker svarar Anders Billing:
– Det är en kontinuerlig diskussion internt. Om vi inte skulle göra vårt jobb så skulle någon tala om det för mig. Vi har en nyhetspolicy som också styr.

Läs hela intervjun med Anders Billing.

För en månad sedan rapporterade NMI att Sveriges Radio och Sveriges Television inte bryr sig särskilt mycket om att undersöka frågan om villkor för företagande, trots att detta ständigt lyfts fram i samhällsdebatten, inte minst i valrörelsen. NMI:s undersökning visade att rapporteringen om företagen ofta tar sin utgångspunkt i utrikespolitiken, exempelvis president Trumps olika utspel.

Ekochefen Olle Zachrison kommenterade på Svenskt Näringslivs nyhetssajt Entreprenör: ”Ekot är den radio- och tv-redaktion som satsar mest på daglig ekonomirapportering, både i Ekonomiekot och i våra andra program. Det ger utrymme för en bred mix av ämnen, inklusive att ibland fördjupa olika aspekter av företagande. Därför välkomnar vi den här typen av mätningar eftersom de blir bra bränsle för vårt redaktionella samtal om framtida ämnesval och perspektiv”.

Nu har NMI fortsatt undersökningen och tittat särskilt på Sveriges Radios rapportering i september. Det visar sig att slutsatserna från augusti stärks.

Nära en fjärdedel av inslagen om företag handlar om utrikesfrågor, oftast innehållande antingen president Trump eller något av de stora, kända amerikanska företagen som Facebook, Google, Apple och Tesla. Vanligast är inslag om Trumps handelskrig och ibland ställs frågan om hur det kan påverka svenska företag. Ungefär två dagar varje vecka finns den här typen av Trump-relaterade företagsnyheter i nyhetsflödet från Sveriges Radio.

NMI har särskilt letat efter om journalister ställer frågor som undersöker de politiskt bestämda villkoren – exempelvis svenska lagar, regler och skatter – för företagen och företagandet, eller om de här ämnena på något annat sätt kommer in i rapporteringen. Exempel på frågor från journalister skulle kunna vara ”stämmer det som vissa politiker säger att det finns hinder för företagande?”, ”hur vill ni får fler småföretag?” eller ”vad hindrar det svenska företaget x från att växa eller anställa?”.

Färre än tio inslag under två månader handlar om det vi söker: villkor för företagande. Av dessa märks särskilt inslag av reportern Pär Ivarsson om Googles investeringar i Sverige, och här berörs politiskt bestämda företagsvillkor.

Villkor för företagande handlar inte minst om förutsättningarna för att starta företag och vad det är som gör att vissa företag växer och skapar jobb, och andra går under. Var tredje svensk skulle vilja starta eget, visar en undersökning. Berättelserna om små och blivande företagare saknas med något undantag i rapporteringen under de två undersökta månaderna. I andra sammanhang är Sveriges Radio fokuserade på att plocka fram intressanta berättelser om enskilda människor, men inte när det gäller företagare.

I en längre intervju med Anders Billing berättar han om Public Service-uppdraget och hur han jobbar som chef för en av de stora ekonomiredaktionerna.

Imorgon: vilka nyhetshändelser väljer Sveriges Radio bort?

Fotnot: Undersökningsverktyget från Signal Signal har gjort arbetet möjligt, läs mer om det. Tanken var att göra samma undersökning av fler nyhetsredaktioner, exempelvis svt, men det har vi inte hunnit, ännu.



Mats Olin


Inga kommentarer



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *