Företagsklimat underbevakat i SR och SVT

Granskning | september 14, 2018

Partierna har i valrörelsen tagit upp villkoren för företagande och entreprenörskap i olika utspel, en del har med det som ett centralt tema i snart sagt varenda aktivitet. Men det här är inte ett ämne som intresserar Sveriges Television och Sveriges Radio nämnvärt. Det visar en undersökning från Näringslivets medieinstitut.

LÄS MER


Stor nyhet för mediegranskare

Nyheter | september 14, 2018

Idag publicerar NMI en undersökning av hur Sveriges Television och Sveriges Radio rapporterat om företagens villkor. Undersökningen har genomförts med ett nytt verktyg som gör det möjligt att söka digitalt i talade ord. Det är en mycket stor nyhet för oss mediegranskare.

LÄS MER


Mats Olin i SvD: medielögner skyddas

Granskning | augusti 23, 2018

När Aftonbladet sprider lögner om en flyttfirma innebär det stora problem för företaget. Överjärna Express förlorar kunder, men kan inget göra för att protestera mot de felaktiga uppgifterna.

LÄS MER


Flyttfirma maktlös mot lögnaktig tidningsartikel

Granskning | augusti 20, 2018

Aftonbladet påstod i en artikel att Mustafa Alwaelys flyttfirma hade lagt beslag på ett helt bohag och krävt dubbelt betalt av en kund. Men tidningen kontrollerade aldrig om uppgifterna var sanna.

LÄS MER


Redaktörerna blandar bort korten om namnpubliceringar

Granskning | augusti 16, 2018

Nyligen fälldes ett antal tidningar för att de bland annat hade publicerat våldtäktsanklagelser mot Fredrik Virtanen och Martin Timell. Fällningen innebär att den här typen av mediakändisar inte längre ska få granskas närgånget, menade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Det är fel.

LÄS MER


Slarvig medieetik leder till frågor om systemet fungerar som det ska

Granskning | juni 18, 2018

Medieetikens viktigaste roll är att skydda enskilda personer för omotiverat intrång i privatlivet. Men när Pressens Opinionsnämnd nyligen fällde tidningar för ogrundade anklagelser mot en namngiven person så fortsätter intrånget i flera tidningar som om inget hade hänt. Näringslivets medieinstituts granskning visar på bristande rutiner och slarv på exempelvis Metro, GT, Sydsvenskan och Aftonbladet.

LÄS MER


Svt:s webb laglöst land

Granskning | juni 12, 2018

Namnpubliceringar i samband med anklagelser är en het medieetisk fråga och handlar inte bara kulturkändisar och journalister. När en namngiven läkare anklagas på svaga grunder avslöjas svagheter i redaktionernas rutiner. Både SVT, Svenska Dagbladet och TT aviserar skärpningar, och agerar när Näringslivets medieinstitut granskar.

LÄS MER


TT betalar tidningarnas "böter" på 750.000 kr

Granskning | juni 1, 2018

I förrgår fälldes runt 30 tidningar för att de publicerat anklagelser med svagt stöd mot en namngiven person. Tidningarna hade puclicerat en TT-text, och TT hade i sin tur citerat SVT. De tidningar som fällts kommer att behöva betala en avgift på mellan 13.000 och 32.000 kronor, men TT går in och tar kostnaden.

LÄS MER


Visstid rött skynke för journalister

Granskning | maj 30, 2018

Socialdemokraterna vill slopa anställningsformen "allmän visstid" meddelar Sveriges Radio. När medier rapporterar om den här frågan finns det anledning att lyssna kritiskt. Journalisternas egna erfarenheter färgar rapporteringen, visade en undersökning av Timbro Medieinstitut.

LÄS MER


Företagen rättslösa gentemot medier

Granskning | maj 24, 2018

Näringslivets medieinstitut presenterar idag tre fall som beskriver hur Göteborgs-Postens, Tv4:s och Sydsvenskans publiceringar av spekulativa eller felaktiga uppgifter lett till ekonomisk skada för de företag som anklagats för fusk och brott.

LÄS MER


TV4 saknade stöd för anklagelse om förfalskning

Granskning | maj 24, 2018

TV4:s Fuskbyggarna med Martin Timell och Lennart Ekdahl anklagade 2011 byggföretaget Järntorget för en rad fel och fusk i samband med bygget av en villa och den tvist som därefter uppstod mellan Järntorget och husköparna.

LÄS MER


Sydsvenskan publicerade ogrundad brottsanklagelse

Granskning | maj 24, 2018

Företaget Tambourine Studios AB anklagades i Sydsvenskan för att ha försnillat kundernas pengar. Men brottsanklagelserna som Sydsvenskan publicerade visade sig vara grundlösa.

LÄS MER


Göteborgs-Posten saknade fog för fuskanklagelser

Granskning | maj 24, 2018

I april 2013 publicerade Göteborgs-Posten en serie artiklar där café-företaget Le Pain Français anklagades för bland annat fusk med lönebidrag.

LÄS MER